Kunnen er vervelende gevolgen ontstaan wanneer je een muis op een Imac aansluit ipv het trackpad te gebruiken?

De baas beweert dat je via de muis virussen op de Imac kunt overbrengen. Mij lijkt dat onwaarschijnlijk. Een usb mag ik daarentegen wel inpluggen. Zijn er nadelen/vervelende gevolgen aan/bij muisgebruik bij de imac?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Laat je baas maar eens een bron aandragen voor die bewering. Zowiezo bestaan er geen virussen voor OSX, daarnaast wordt bij het aansluiten van een muis een generieke driver geïnstalleerd die al in OSX zit. Er wordt geen malware in welke vorm dan ook geïnstalleerd.

"Een usb mag ik daarentegen wel inpluggen."

Bedoel je een usb-stick? Juist dan kun je malware op je pc krijgen. Let wel; ook al bestaat er geen virus voor OSX, er bestaan wel andere vormen van malware die net zo goed schade kunnen toebrengen aan het systeem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook voor de Mac zijn er virussen
Thecis
9 jaar geleden
Yup, voor Mac (en ook OsX) zijn er zeker virussen. Alleen waar er voor windows miljoenen virussen zijn, zijn er voor Mac slechts duizenden...
Let wel op, sinds mac populairder is geworden (met OSX), zijn het aantal virussen behoorlijk toe genomen. het zijn er alleen nog steeds maar heel weinig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kunnen jullie je beweringen met een bron onderbouwen? Of zo uit het hoofd een virus voor OSX noemen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"voor Mac (en ook OsX)" Macs draaien op OSX. Het één is hardware, het ander is software.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://discussions.apple.com/docs/DOC-2435 "DON’T PANIC! But be aware that the Internet is riddled with potential threats to the security and well-being of your Mac or iOS device. No computer system is completely immune from possible attack"
Thecis
9 jaar geleden
Lijkt me toch een beste bron ja.
Thecis
9 jaar geleden
OSX is een unix gebasseerd systeem (even simpel gezegd). Net zoals Linux. Ook daar zijn gewoon virussen voor beschikbaar: Linux:
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware OSX:
http://www.pcadvisor.co.uk/features/security/3418367/do-apple-macs-need-antivirus-os-x-security-explained/ Volgens wiki: Only a few major viruses have hit Macs in the last years.
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus
referenties:
http://mac-antivirus-software-review.toptenreviews.com/history-of-macintosh-viruses.html
2008: The OSX.Lamzev.A and OSX.TrojanKit.Malez Trojan horses are created to open a back door. Fortunately, a hacker would pretty much have to have control of your Mac already to use it. 2008: Masquerading as a video codec on adult websites (always a tip-off), the OSX.RSPlug.D Trojan allows a remote server to download files. 2009: Illegally downloaded copies of the popular software iWork ’09 and Adobe Photoshop CS4 come with the malicious OSX.Iservice and OSX.Iservice.B Trojans used to steal users passwords in attempts to create iBotNet. 2010: A new iteration of the Trojan horse OSX/HellRTS threatens to duplicate itself and open a backdoor for hackers. 2011: Rogue antivirus program (aka "scareware") MACDefender attempts to convince users to install the fake Mac security software, which then pushes porn popups to encourage you to purchase the software to "fix" the problem. Unix:
http://unix.stackexchange.com/questions/2751/the-myths-about-malware-in-unix-linux Even googlen er is best wel wat te vinden. Aanzienlijk minder dan bij een PC met windows, maar het is er wel...

Andere antwoorden (2)

Een muis slaat geen gegevens op, het enige wat het doet is de bewegingen van jouw hand vertalen naar de beweging van de muis op het scherm. De kans dat je via een USB stick een virus van de ene naar de andere PC/Mac overdraagt is vele male groter. Je kunt met een gerust hart tegen je baas zeggen dat hij ongelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor. Een muis kan je gewoon gebruiken. het slaat niets op, maar misschien dat hij een spionageroman te veel heeft gelezen... (theoretisch zou je wel iets geks met een muis kunnen doen, maar dat gaat echt héél ver).

Een USB stick heeft echt een opslaggedeelte en de data die daarop staat kan wel schadelijk zijn.
Dus als de énige reden is dat de muis virussen kan overbrengen, dan moet hij/zij echt even gaan nadenken of dingen opzoeken want USB sticks is oneindig veel gevaarlijker (daar zit namelijk een reeele kans dat er een virus op zit, bij de muis is deze kans dus niet reeel).
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Ik snap het eerlijk waar ook niet. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom het aanlsuiten van een muis nadelige effecten kan hebben. Ik heb echt veel met computers gewerkt, ook met Mac. Misschien moet je eens bellen met de Apple Store (0900 0400 899). Ik vermoed dat ze heel hard moeten lachen om het idee dat een muis schadelijk kan zijn... (niet om je vraag, maar om het idee van je baas). Ik vind het zelf ook nogal een drogreden. Misschien vind hij /zij de snoeren gewoon niets (dan kan je altijd nog een bluetooth muis aansluiten, dat werkt namelijk met Mac (de draadloze muis is dus met BT)).