Bestaan (onder alle andere malware en virussen) er veel virussen die ervoor zorgen dat je camera gehackt wordt?

Mijn vraag is dus of je meteen een webcamhack binnen hebt vanaf je een trojan horse of vijf hebt gevonden (door avg). Ik heb wel een ledlampje dat nog niet ongewild is aangegaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik zou mij eerder zorgen maken dat er mogelijk wachtwoorden of zo achterhaald zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is de toekomst: visuele virussen. Men besmet je pc eerst met een normaal virus die je webcam en microfoon aanzetten. Het echte virus komt vervolgens binnen via je microfoon of webcam.

Antwoorden (2)

Ik zou het knap vinden als iemand een percentage uit zijn mouw kan schudden, maar er zijn er in ieder geval wel een aantal. Dat je je lampje niet ziet branden, zegt overigens niets. Ledlampjes kunnen op afstand uitgeschakeld worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk toch dat er veel meer virussen zijn die ook je lampje aanzetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarop baseer je dat? Sowieso maakt het niet uit. Laten we voor het gemak stellen dat er inderdaad minder malware is dat het ledje kan uitschakelen. Als net uit die groep een stukje malware op jouw pc terecht is gekomen, dan ga je dat dus niet merken. Is de kans kleiner? Ja. Is de impact groter, omdat je er niets van merkt? Ja. Duurt het langer voordat het probleem is opgelost, ook weer omdat je er niets van merkt? Ja.
Trojan horses kunnen van alles zijn. Cracks voor illegale programa's (zoals office, windows) worden ook beschouwd als trojans. De meeste trojans zijn wel schadelijk, en afhankelijk van het soort is hij schadelijk of niet. Ja er zijn trojans die je camera hacken. Maar de kans is klein dat je webcam gehackt wordt.

Hoewel.. je hebt meerdere trojans volgens je anti-virus. Het is dus mogelijk dat jouw gebruik van computers meer virusgevoelig is (illegale software, klikken op banners zijn kleine voorbeelden). Ik adviseer je dan wel voorzichtig om te gaan met die software of je camera af te plakken.