Moet ik de harde schijven formatteren om pc virusvrij te maken?

Mijn PC is al een tijd besmet met een flink agressief virus. Verschillende virusscanners zijn inmiddels erop los gelaten, maar het virus blijft. Heb van mijn provider (ziggo) ook al inmiddels diverse meldingen gekregen dat mijn systeem hoogstwaarschijnlijk besmet is met een virus. Merk dan ook dat ik last heb van spam en een tragere pc. Uiteraard rest mij dan alleen nog de mogelijkheid om het systeem volledig opnieuw te installeren.

Nu wilde ik mijn pc formatteren. Echter vroeg ik mij af of het formatteren van de c-schijf voldoende is (en vervolgens alles opnieuw te installeren), of dat ik ook de harde schijven (data) moet formatteren. Kan een virus of spam zich ook schuil houden in de data? En zo ja... betekent dit dan ook dat ik de data op deze schijven kwijt ben? Backuppen heeft dan neem ik geen zin, omdat ik dan ook het virus weer meeneem. toch? Het gaat overigens om 4 TB aan data

Hoor graag jullie advies...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
nielsjuh
9 jaar geleden
Bij het formatteren van je schijf, raak je al je bestanden kwijt. dus zorg ervoor dat er geen bestanden meer op staan.
ronron1212
9 jaar geleden
hoe heet het virus dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt ook een scannen op malware met http://www.malwarebytes.org/antimalware/ en https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/ Terugzetten met Systeemherstel is ook een optie: de systeembestanden en programma's herstellen naar een tijdstip waarop alles prima werkte.

Het beste antwoord

In principe is het niet nodig je systeem te herinstalleren. Je moet de virussen alleen buiten spel weten te zetten, dan kunnen ze zich niet meer verbergen.

Scan en verwijder die malware (want computervirussen bestaan praktisch niet meer) dus eens met een opstartbare live-stick.

Malware staat meestal in uitvoerbare bestanden. Soms vermomd als data. Echte data is echter meestal niet uitvoerbaar. (ik denk dan aan foto's, documenten e.d.). Daar kan malware dus weinig mee. Let wel: zolang er geen uitvoerbare code in het bestand staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang je:
* geen programma's op je dataschijf hebt staan die je vervolgens na het opnieuw installeren draait (deze kunnen besmet zijn)
* je de programma's update naar de nieuwste versie na het formatteren (virus kan bijv. ook in een pdf-bestand zitten en vervolgens gebruikmaken van een kwetsbaarheid in de pdf-software om zichzelf te installeren)

Zie ik geen reden waarom de dataschijf ook nog geformatteerd moet worden. Voor de zekerheid kun je na het opnieuw installeren nogmaals een virusscan draaien op je dataschijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
wie zegt dat hij de data op de d schijf heeft staan?
Een computer heeft programma's en data.
De data wordt niet uitgevoerd en in de data staat in principe geen virus. In principe, want programma's kunnen zwakheden bevatten waardoor ze toch geinfecteerd raken als ze een besmet bestand openen. Dat kan bijvoorbeeld een besmettee PDF zijn dat door een bepaald programma geopend wordt. Een andere PDF lezer heeft die zwakheid niet en is er dus ook niet gevoelig voor.

Een virus zoals u beschrijft kan uiterst hardnekkig zijn.
Op dit moment kunt u uw computer niet vertrouwen, dus ook de virusscanner niet.
Het voorstel om het hele besturingssysteem opnieuw te installeren, is daarom geen slecht idee.
In principe kunt u de dataschijven ongemoeid laten en die (met een schone computer) gaan scannen op bekende virussen.

Als het virus dan tóch terugkomt kunt u drie stappen doen:
- u kunt Linux (bv Linux Mint) downloaden, op USB stick of DVD branden en uw computer hiermee opstarten.
U kunt dan weer een (gratis) virusscanner installeren om uw systeem te scannen.
- Een stap verder is om Linux Mint zelf te installeren. Laat de data staan en overschrijf alleen het systeem.
Linux Mint heeft programmas voor de meeste van uw data. Maar de software is totaal anders en niet gevoelig voor windows virussen.
- Als derde stap kunt u inderdaad alles formatteren.

Maar voor u 4TB weggooit, is het zinvol is om dan toch even een werkstudent of PC-reperateur aan huis de computer te laten beoordelen.

Tot slot: bedenk dat u uw computer momenteel niet kunt vertrouwen.
Installeren doet u vanaf een CD of DVD-rom. Een systeemherstel-partitie staat op de harde schijf en is dus niet boven alle verdenking verheven.
Als u Linux probeert, download en maakt u de DVD of USB voor alle zekerheid op een andere computer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja,
Dit moet omdat alle bestanden besmet kunnen zijn geraakt. Ik raad u aan uw besturingssysteem opnieuw te installeren.
Het kan ook verschillen in wat voor virus u heeft.
Maar voor de zekerheid gewoon uw besturingssysteem opnieuw installeren.
En zorg ervoor dat u niet alle software die u had geïnstalleerd weer opnieuw installeert, een of meerdere van die bestanden kunnen virussen bevatten, kijk ook uit voor sites, die kunnen ook virussen bevatten. Als u een website niet vertrouwt: niet gelijk openen maar eerst scannen met http://www.virustotal.com

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk was en heeft geholpen!

Gr. Bradley