Hoe werkt een ip-adres? (zie info)

Stel dat je een laptop en een computer hebt, beiden op hetzelfde adres en hetzelfde wifi, hebben ze dan ook hetzelfde IP-adres?

En als je 2 internetaansluitingen hebt? 2 Wifi-kanalen.. Veranderd je IP-adres dan als je op dezelfde computer overschakelt naar het andere wifi?

Kortom: Is het IP-adres gebonden aan een computer? Of heeft iedereen op hetzelfde adres hetzelfde IP-adres? Of gaat het per internetaansluiting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iedere aansluiting heeft 1 ip adres. Je router verdeeld het verkeer binnes huis. Alles wat naar buiten gaat gebruikt het ip adres wat hoort bij de aansluiting.

Antwoorden (1)

Je internetprovider (bijv. Ziggo, Xs4All, etc) geven je één IP-adres.
Maar aangezien al je apparaten thuis een ander IP-adres moeten hebben, deelt je modem/router die uit. Apparaten op hetzelfde netwerk mogen nooit hetzelfde ip-adres hebben. Je router onthoudt de apparaten een tijdje (lease time). Als je morgen je PC aanzet krijgt ie hetzelfde ip-adres als vandaag. Afhankelijk van de instelling in je router vergeet hij het bestaan van je PC na een paar dagen. Daarna kan ie eventueel een heel ander nummer aan hem uitdelen. Als je dat niet wilt kun je in elk apparaat een vast nummer instellen, of aan je router vertellen dat ie steeds hetzelfde nummer aan hetzelfde apparaat moet uitdelen.