Wat doe je met ongewenste e-mail ?

Ik krijg net als iedereen ook wel eens ongewenste e-mail
Ik werk met Windows 7 en Windows Live Mail.
Dan kan je zulke e-mails natuurlijk blokkeren
en dan heb je de keus uit 3 mogelijkheden.
Welke is nou de beste en wat zijn de verschillen
tussen die 3 mogelijkheden ?
afbeelding is bijgevoegd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Keuze 1 (afzender blokkeren):
Dat heeft uiterst weinig nut (meer). Vroeger was het nog wel eens zo dat je meerdere ongewenste mails kreeg van hetzelfde mailadres. Tegenwoordig gebruikt elke spamcrimineel willekeurig gegenereerde emailadressen of pakt ie een emailadres van een derde.
Krijg je toch nog meerdere ongewenste emails van hetzelfde emailadres, dàn heeft deze optie nog enig nut. Maar dat is vrij zeldzaam geworden. als je nieuwsbrieven krijgt, komen die wel vaak van hetzelfde mailadres. Echter, grote kans dat je jezelf dan hebt opgegeven (danwel je hebt een vinkje over 't hoofd gezien bij 't installeren van software omdat bijna geen enkel bedrijf zich niet aan de nettiquette houden en nog steeds opt-out gebruikt i.p.v. opt-in); en in dat geval volstaat 't ook om op de unsubscribe-link te klikken. Behalve dan van 'FC2 Information' - meerdere keren gemaild met 't beheer daar en meerdere keren afgemeld en zelfs bevestiging gekregen; maar 't helpt niks. In zo'n geval heeft 't zin om een afzender te blokkeren.

Keuze 2 (domein blokkeren):
Het domein is hetgene wat na de @ staat.
Tja... Dan blokkeer je gelijk duizenden zo niet miljoenen of zelfs tientallen miljoenen mensen. Als het domein bijv. gmail.com of hotmail.com is, blokkeer je dus gigantisch veel mensen tegelijkertijd (namelijk _iedereen_ die daar een emailadres heeft! Ongetwijfeld zitten daar ook kennissen, vrienden en familie tussen).
Een domein blokkeren zal dus zelden de bedoeling zijn. In een enkel geval kan je inderdaad overwegen het hele domein te blokkeren, bijv. als het een gek domein is waarvan de kans uiterst klein is dat je ooit een kennis zult hebben die een emailadres in dat domein heeft; bijv. wodka.ru (ik noem maar iets). Iets totaal onbekends dus, in de wereld van emailadressen.

Keuze 3 (markeren als ongewenst):
Heeft weinig nut... Er komt bij het mailtje te staan dat 't ongewenst is, maar 't wordt niet verwijderd; ook wordt het niet tegengehouden als het betreffemde emailadres toch weer een keer opnieuw gebruikt wordt door de spamcrimineel.

M.a.w: eigenlijk hebben al deze opties weinig nut. De derde optie kan voor jezelf nog een beetje handig zijn, als je 't mailtje nog wilt bewaren (voor onderzoek ofzo? ...) maar dat je toch in één oogopslag kan zien dat 't spam was zonder het te openen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 'beste optie' is spam voorkomen. Het belangrijkste daarbij is:
1. Dat mensen BCC gebruiken i.p.v. CC; maar dat kan nog wel tientallen jaren duren - weinig mensen kennen die optie laat staan het voordeel daarvan. En het hangt af van derden zoals je vrienden die jouw emailadres hebben.
2. Geen hacks meer. Want via hacks komen miljoenen emailadressen op internet en bij spamboeren terecht. Met name Windows is (ook relatief gezien! 't Domme verhaal dat Linux even onveilig zou zijn als het evenveel gebruikt zou worden, is 100% lariekoek) zéér berucht qua malware en de daarbij behorende hacks.

Andere antwoorden (1)

Keuze 2, dan krijg je ook geen e-mails maar van deze ongewenste afzender.

Toegevoegd na 3 minuten:
En je krijgt dan ook niets meer van na het @ teken. Veel maken weer met hetzelfde domeinnaam weer een ander e-mail adres aan.