Is een screensaver echt nodig tegen inbranding?

Het schijnt te moeten helpen tegen het inbranden van dingen in je laptop of je scherm. Maar ik heb nog nooit ingebrande patronen gezien. Ook niet op de plek waar mijn Dock zit (Apple) maar op mijn werk ook niet waar de taakbalk zit (Windows).
Of zijn er andere manieren voor om dit niet in te laten branden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ondanks dat alle bovenstaande antwoorden het tegenspreken, is het in principe nog wel nodig!
Als alternatief kan je een volledig zwart of 50% wit plaatje gebruiken.

Op mijn werk bij Studio Sport, Jeugdjournaal, Hart van Nederland, etc. gebruiken we zowel plasma- als LCD-schermen waarop je naast of achter de presentator foto's en andere afbeeldingen ziet. Deze schermen zijn door langdurig de zelfde afbeelding er op gehad te hebben flink ingebrand.
Maar goed in deze spreek ik wel van een situatie die niet vergelijkbaar is met de gemiddelde tijd dat een computerscherm aan staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hel vroeger, in het begintijdperk van de computer was een screensaver wel nodig. Tegenwoordig is het allemaal niet meer zo nodig, met de verbeterde technologie. Nu is het vooral "voor de leuk".
11 jaar geleden
Dat was vroeger zo, met die beeldbuis schermen nu maakt het niets meer uit. Plasma schermen kunnen overigens ook inbranden maar die worden zelden voor computer gebruikt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
loginabcde
11 jaar geleden
plasma scherm was bij ons op het werk na 2 werkweken ingebrand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zei ik al ;-)
Een screensaver is antiek en onnodig voor lcd schermen.
Sommigen vinden het leuk staan, zo'n animatie tijdens de periode dat je je laptop niet gebruikt.

Oude CRT schermen brandden wel in, dus daar hadden ze wel een functie.

Ik laat hem altijd op zwart staan, scheelt ook weer energie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon het scherm van mijn laptop en daarnaast de lcd van mijn desktop.
Op zwart laten staan bedoel ik dus uit, niet alles op volle toeren zodat het beeld zwart wordt.
Zoals reeds eerden is aangegeven zal u scherm niet meer inbranden zoals vroeger met die CRT schermen.
Het is evenwel aan te raden om energie te sparen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is evenwel aan te raden om energie te sparen. Een screensaver bespaart geen energie. Alleen als het een plasma scherm zou zijn en de animatie minder kleurig/fel is dan wat er nomaliter op zou staan.
Een hoop mensen roepen nee maar dat is toch niet helemaal waar. Met name plasma schermen kunnen nog altijd inbranden. Hoewel er natuurlijk technieken ontwikkeld zijn om dit te voorkomen. Zo heb je pixelshift dat de lijnen pixels zo nu en dan een lijntje opschuiven zodat niet steeds dezelfde pixels belast worden. Het materiaal zelf is natuurlijk ook verbeterd maar schermbeveiliging hoort er ook nog gewoon bij als inbrand preventie.

LCD schermen kunnen ook iets vergelijkbaars vertonen maar dat is eigenlijk geen inbranden en is meestal ook weer te herstellen door simpelweg een tijd lang (24u bv) het scherm gewoon uit te laten of een langere tijd het scherm volledig wit te laten weergeven.