Als iemand (nigeriaan) geld over maakt op je bankrekening, kan hij het daarna weer ongedaan maken en kun je dus zo opgelicht worden?

Een engelsman (zegt hij) wil via marktplaats een psp portable van me kopen. Ik moet dat dkng opsturen naar zijn zoon in Nigeria. (alarmbel!!)
Als hij het betaald heeft en ik stuur het op, kan ik dan alsnog opgelicht worden?
En stel, hij betaald en ik stuur niks op maar zeg dat ik het wel heb gedaan. Dan ben ík de oplichter. Is dat het risico van hun 'spel' of ben ik dan heel slecht en heel strafbaar en heel makkelijk te traceren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De volgende handelswijze wordt door oplichters vanuit het buitenland nog wel eens toegepast: Oplichters (bijv. uit het buitenland) zijn bijvoorbeeld uit op je artikel en op je geld. Zogenaamd ''per ongeluk'' maken ze teveel geld over, waarbij ze je achteraf vragen het verschil terug te storten. Het bedrag dat zij op jouw rekening storten, is gestort met een ongedekte cheque. De bank haalt het volledige bedrag na circa twee weken weer van jouw bank. Je bent je artikel en je geld kwijt. Wat betreft het door jou niet leveren van de goederen: Dit is in principe een civiele zaak tussen jou en de koper. Zou echter ook onder strafrecht kunnen vallen als de handeling voldoet aan de elementen zoals genoemd in artikel 326 wetboek van strafrecht. netjes is het in elk geval niet.

Bronnen:
http://www.tweedehands.nl/doc/tips.html

Ik kan je nu al op voorhand vertellen gezien het verhaal dat dit om een zwendel gaat. Ik heb gelijke gevallen als deze eerder gezien. Hoe dan ook, via paypal zijn er mogelijkheden om inderdaad de transactie ongedaan te maken. Dit houdt dus in dat je een paar dagen 'bedenktijd' hebt. Verder zou ik niet proberen deze persoon te scammen. Het inderdaad het risico van het vak als oplichter maar, dat betekend niet dat jij niet juridisch gezien strafbaar bent als jij het soortgelijke terug wil doen. Ik adviseer je niet in zee te gaan met deze persoon.

Je geeft zelf al een beetje antwoord op allebei je vragen. Ik sluit me aan bij voorgaande regeerders en raad je af om met deze 'koper' in zee te gaan. Dit is een heel bekende truc om mensen op te lichten. Zakendoen met het buitenland is sowieso een beetje tricky. Je kunt moeilijker verhaal halen omdat je politie en justitie niet achter de hand hebt. In Nederland is dat natuurlijk makkelijker en dus veiliger. Verder moet je inderdaad rekening houden met het feit dat jij je ook strafbaar kunt maken als je niet je goederen levert.

Zoek in dit geval via Google eens naar die naam. Vaak zijn het mensen die de zaak oplichten en ik ben ervoor gewaarschuwd. Ik stuur dus nooit iets op in zo'n geval en reageer dus niet op dit soort aanbiedingen. Het is zo'n bekende oplichtertruc.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100