Als jij deze zelf niet hebt geüpload en het op de desbetreffende site is toegestaan --- JA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige vraag als je 'm puur juridisch bekijkt.

Volgens de (huidige) wet en regelgeving mag je in principe alles downloaden. M.a.w: downloaden mag punt.
Dit is het gevolg van het feit dat iedereen "voor zichzelf EN eigen gebruik" een kopie mag maken van een CD of DVD (er zit een heel lang saai juridisch verhaal achter maar dat laat ik even buiten beschouwing...)

De nadruk ligt hier op het eigen gebruik!

Muziek en films mag je downloaden en zelf kijken en luisteren. Je mag die muziek echter niet op een feest draaien of die film met je klas gaan kijken. Software (games, applicaties) mág je downloaden, MAAR alleen daadwerkelijk ook gebruíken als je ook voor de licentie hebt betaald!

Wat in géén geval mag in Nederland is het verspreiden. Je mag ook op geen enkele manier meehelpen aan de verspreiding. Je mag dus geen muziek, films en/of software uploaden. Zelfs een gedeelte van muziek, films of software uploaden is strafbaar (en dat is wat een torrent uiteindelijk doet. Het wijst de weg aan het zogenaamde torrentprogramma waar en op welke PC's stukjes informatie staan om uiteindelijk alles samen te voegen tot het gewenste liedje, de film of het programma wat iemand graag wil hebben)

Nu terug naar jouw vraag. Als je linkt naar een torrent, dan help je mee met het verspreiden van top-40 muziek. Die torrent kan een ander namelijk ook gebruiken om dezelfde muziek op te halen. In principe mag het dus niet.

Als je hier even over nadenkt dan zie je ook het kromme van alles. Je mag in feite niet iemand helpen om muziek te downloaden, maar als degene er zelf achter komt en het download en het ook gebruikt (als het maar muziek of een film is) is er niets aan de hand. Zelfs niet als diegene er nooit een cent voor heeft betaald.
Je mag ook niet zelf muziek of een film (of deel ervan) uploaden (verspreiden), maaaaaar als het er "dan toch al" staat, nouja... download en gebruik het dan maar...Zo van het staat er nu toch al....

In de praktijk ligt je vraag een stuk makkelijker. We zijn in de hele EU super gesteld op onze privacy. Je moet het echt erg bont maken, wil men op gerechtelijke basis jouw privacy schenden. Als jij dus een linkje geeft aan 1 iemand of een heel select groepje van een bepaalde torrent, dan zal er echt geen haan naar kraaien.
Ga je echter een hele verzameling links openbaar maken, dan kan je er donder op zeggen dat je stichting BREIN op je nek krijgt. En je zult je dan wél moeten verantwoorden.

Tja zoals ik al zei.... Lastige vraag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het torrentbestandje zelf bevat in principe geen film software, audio of ander copyright materiaal. Hooguit is het een verwijzing voor je torrent-client waar het bestanden kan vinden.

Linken naar zo'n bestandje lijkt me dus ook niet zo'n probleem.