waarschijnlijk geluidsprogramma van me pc verwijderd, geen geluid meer wat te doen?

mijn pc zat bomvol, heb dus het een en ander verwijderd maar nu denk ik dat er ook iets heeft tussen moeten gezeten van het geluid, want het geluid doet het totaal niet meer, hij staat gewoon aan, volume aan maar als ik naar configuratiescherm ga naar geluid geeft hij ook niet aan dat er uberhaupt een verbinding is, ik kan niks dempen of op maximaal zetten dus ben bang dat er perongeluk wat mee de prullenbak is ingegaan, vind het erg vervelend want luister vaak muziek. iemand een idee hoe ik het geluid weer terug kan krijgen of wat er mogelijk aan de hand is? (heb al gekeken of de stekkers ed er goed inzitten)

Toegevoegd na 10 minuten:
ik heb al een beetje op internet gekeken en daar staat dat je bij mijn computer, rechtmuiknop, instellingen, hardware aparaat beheer kan kijken dmv een geel vraagteken of het verwijderd is, er stond inderdad een geelvraagteken. Nu zou ik eigenlijk de hardware opnieuw moeten instaleren, dmv uit te zoeken welk geluidskaartje en fabrikant ik heb, maar ik zo helemaal niet weten hoe ik daar achter moet komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1K

Antwoorden (3)

via start - uitvoeren (of bij vista het witte balkje gelijk) typ je in: dxdiag - met een beetje mazzel geeft hij daaraan wat voor geluidskaart of moederbord met onboard geluidskaart er in je pc zit. En kun je daarmee op internet de drivers zoeken.

je kan ook een systeemherstel proberen:

bureau-assoires - systeemwerkset - systeemherstel naar een datum voor je verwijder actie.

als je niet gedeinstalleerd hebt, maar gewoon mapjes verwijderd zou je die nog uit je prullenbak terug kunnen zetten misschien.

Dit zijn 3 opties die ik voor je heb aan de hand van de informatie die je geeft.
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
systeemherstel kan je ook van eergisteren of nog verder terug, gewoon het meest recente van voor dat het gebeurd. als je niet gedeinstalleerd hebt, maar gewoon het mapje hebt verwijderd, zal systeemherstel ook niet werken. Als je gedeïnstalleerd hebt, dan maakt de prullenbak weer niet uit. ik ken cpu z niet. Zijn er geen cd's bij je computer meegeleverd? was het een kant en klare pc, dan kun je op merk/fabrikant pc kijken. Bij zelf samengestelde pc, zou de software meegeleverd moeten zijn.
Wat je ook kan proberen is gewoon je windows cd in het laatje te steken en een reparatie uit te voeren. Dan zet windows gewoon alle basis bestanden netjes terug, zodat je niks meer mist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je in apparaatbeheer al geprobeerd het stuurprogramma te deinstalleren. Dus rechtsklikken op het geluidsdevice (met uitroepteken) en kiezen voor installatie ongedaan maken. Je kan je computer daarna opnieuw opstarten. Bij het opstarten zal het besturingssysteem nieuw hardware vinden en installeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, dat betekent dat Windows de driver niet meer heeft.
Wat je kan doen is naar de website van de PC-leverancier gaan en daar de driver downloaden. Vaak kan je per type computer de desbetreffende driver downloaden. Het typenummer staat meestal vermeld op je computerbehuizing.
Als het meezit heeft de leverancier de drivers ook op je pc gezet. Vaak heb je naast je C: schijf ook een D:, kijk eens of daar een directory met stuurprogramma's staan.
Het is dan alleen klikken op setup.exe oid om de installatie te starten.
Geef anders je gevens van je computer eens door. Merk, type en welke versie van Windows je gebruikt (ik vermoed XP).