Ik zoek een goed en gratis programma om logo's, beeldmerken, te maken. Wie weet iets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
9.6K

Het beste antwoord

Er zijn grofweg 2 soorten programma's om zoiets mee te maken:
1) bitmap-programma's (zoals GIMP, Photoshop, etc)
2) vector-programma's (zoals Inkscape en Sodipodi)

Ook heb je DTP-programma's (zoals OpenOffice.org Draw, Scribus) waarmee je documenten mooi kunt opmaken. DTP staat voor Desk Top Publishing.

De 1e categorie is de bekendste vanwege een programma als Adobe Photoshop. Echter leent bitmap zich niet altijd even goed voor logo's. Bij een bitmap moet je bijvoorbeeld denken aan foto's.

De 2e categorie bevat meer tekenprogramma's. Daarmee kun je met lijnen (vectoren) werken. Zo'n lijn kun je later ook nog langer maken. Dat is met een bitmap-programma vaak wat lastiger. Ook kun je een vector-tekening beter schalen. Met een bitmap-programma moet je bijvoorbeeld voldoende groot beginnen en dan kun je later dat naar kleinere formaten resizen. Een vector-tekening kun je in principe altijd vergroten of verkleinen zonder dat er kwaliteits-verlies optreedt.

Overigens zie je ook veel mengvormen tussen deze beide soorten programma's. Zo kun je in GIMP bijvoorbeeld best lijnen tekenen en die ook later nog wel van grootte veranderen. Dat doet dan aan vectoren denken.

Ook kun je in bijvoorbeeld Inkscape wel afbeeldingen toevoegen. Alleen moet je niet verwachten dat je die afbeeldingen zonder kwaliteitsverlies groter kunt maken (iets wat je met een vector-afbeelding wel kunt doen).

Samenvattend zul je moeten bedenken wat voor soort logo je eerst wilt maken. Is dit voor gericht op tekenen, dan is een vector-programma een goede keuze. Als je daarentegen iets met foto's wilt doen dan kun je net zo goed een grafisch bitmap-programma gebruiken.

Wel wil ik je aanraden om gewoon eens te kijken wat je met Inkscape kunt doen. Dat is best indrukwekkend. Bekijk bijvoorbeeld een de showcase van Inkscape die hieronder staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor xp had je vroeger DaVinci (maar ik weet niet of er een gratis Vista versie bestaat?

Toegevoegd na 16 minuten:
Bij Nero en zo zit dikwijls shareware om hoesjes te maken... met tekenset en invoegset ;dat kan je ook gebruiken om logo's te ontwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou dit in het gratis tekenprogramma The Gimp kunnen doen: http://www.downloadstad.nl/download/gimp.html

Andere alternatieven staan in de bron, evenals een tip hoe je logo's ontwerpt vanuit communicatie perspectief.

Toegevoegd na 1 minuut:
Andere tools zijn:

AAA Logo: http://nl.freedownloads.be/details.php?ID=501

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je een echt goed logo wilt maken dan zou dat eigenlijk niet met een programma gedaan moeten worden als photoshop of MS Paint omdat die werken met puntjes (pixels). Tekenprogramma's die gebruikt worden voor logo's werken met vectoren (lijnen). Voorbeelden hiervan zijn Adobe Illustrator of Paint Shop Pro (dat óók met vectoren kan werken).

Beide zijn niet gratis, dus eventueel kan je ook op zoek naar programma's die op basis van vectoren werken:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vector_graphics_editors (Engelstalige lijst).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor echte professionele logo's en beeldmerken is meestal Photoshop of Gimp nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tekenprogramma Paint.Net (getpaint.net) kan je wellicht helpen. Je kan werken met lagen en nog veel meer standaard onderdelen. Het is vele malen uitgebreider dan standaard Paint en een stuk eenvoudiger dan GIMP of PhotoShop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie de volgende links:

Toegevoegd na 2 minuten:
of Adobe Photoshop (link 2 en 4)
http://www.graphicdesignblog.org/free-logo-design/

Toegevoegd na 4 minuten:
Op beeldmerken heb ik wel niet gelet :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet wat je onder gratis verstaat illegaal of gratis in de zin van freeware.

Goede gratis programma's om logo's mee te maken bestaan niet.

Het enige en meeste gebruikte programma's hiervoor is Adobe Illustrator, dit programma vraagt wel veel oefening is is niet geschikt voor beginners tenzij ze er tijd in willen steken.

Illustrator is vector georiënteerd wat zoveel inhoud dat het bestand is opgebouwd uit punten en lijnen, hierdoor kan je oneindig de afbeelding vergroten zonder verlies van kwaliteit denk aan grootte canvas doeken die je naast de snelweg ziet staan.

De reactie hierboven over Photoshop, ps is niet voor logo design gemaakt, maar voor beeldbewerking pixel georienteerd, vaak voor het bewerken van foto's of layout en designen voor tijdschriften of wat dan ook maar specifiek niet voor beeldmerken.

Gratis programma's voor logo design als die van illustrator ken ik niet