Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Windows 11 installeren en ongewenste software verwijderen, hoe doe ik dat het best?

Ik wil windows 11 instaleren en heb de iso gedownload en een usb stick gemaakt met rufus. Ik las dat windows 11 veel ongewenste software bevat. Er zijn hulpprogramma's om ongewenste software te verwijderen na installatie maar er zijn ook hulpprogrammas om de iso van windows 11 zo aan te passen dat ongewenste software uit de iso en daarmee uit de installatie wordt verwijderd. Wat is beter?

3 maanden geleden
in: Software
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
welke ongewenste software bedoel je? Voor zover ik weet, is een kale Windows installatie zonder overbodige software van derden. Er kunnen wel onderdelen van Windows zijn, die je niet nodig hebt.
reus_lucius
3 maanden geleden
Er worden diverse apps meegeleverd o.a van ESPN en andere proefversies dit noemt men bloatware
LeonardN
3 maanden geleden
"Er worden diverse apps meegeleverd o.a van ESPN en andere proefversies" Kan je die uitspraak met een bron verdedigen?
Ben je wellicht in de war met de recommendations? Dus dat je een linkje krijgt met een verwijzing naar de appstore, je moet dan alsnog de app installeren. Ik kan me niet herinneren dat Windows 3rd party proefversie-apps meeinstalleert. "Ik las dat windows 11 veel ongewenste software bevat."
Tja wat noem je ongewenst? Windows komt al sinds jaar en dag uit met een heel scala aan apps die niet per se noodzakelijk zijn voor het draaien van een OS.
MS-Paint, Outlook, Edge*, Rekenmachine, Mediaplayer, Gamebar/Xbox. Windows 11 zal meer hebben wellicht dan 7,8 of 10, maar imo niet in een wijze die afwijkt. *Hoewel het lastig zal blijken voor consumenten om een andere browser te installeren zonder browser... Mijn idee zou zijn. Maak een USB-ISO (niet via Rufus want dat is niet nodig) gewoon via de MS-site en installeer Windows 11.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
(Installatiemedia voor Windows 11 maken)
Als je dan iets niet aanstaat verwijder het gewoon handmatig:
https://www.youtube.com/watch?v=2mHNXhsqHTU Mocht dat allemaal nog niet voldoende blijken kom dan terug en dan kan je bijvoorbeeld zoiets volgen: https://www.youtube.com/watch?v=0LJPHqPjqcw
Vaughn
3 maanden geleden
@ikhebgeenidee "Voor zover ik weet, is een kale Windows installatie zonder overbodige software van derden. " Microsoft zelf maakt ook heel veel overbodige software waardoor de installatie lomp geworden is.
Kijk anders deze handige dude op Youtube met hele goeie tips om hier vanaf te komen:
https://www.youtube.com/watch?v=i43BZyJ4azc Deze reactie is tevens het antwoord van OP. Download de utility die vertoont wordt in dit filmpje en zet na de installatie alles uit waarvan jij het idee hebt nooit te zullen gebruiken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Je kunt beide methodes gebruiken, maar meestal is het aanpassen van de ISO het efficiënter. Daarmee verwijder je ongewenste software al voordat je Windows 11 installeert, wat je tijd bespaart in het beheer van je systeem.

Er zijn verschillende tools voor het aanpassen van de ISO, zoals NTLite of MSMG Toolkit. Hiermee kun je specifieke onderdelen van Windows 11 uitschakelen of verwijderen zodat ze nooit op je machine komen.

Na de installatie kun je ook nog tools gebruiken zoals O&O AppBuster of Should I Remove It? om ongewenste software te verwijderen, maar dit is post-installatie en kan soms wat rommeliger zijn.

Wat werkt beter voor jullie? Hebben jullie tips voor het aanpassen van de ISO of het verwijderen van software na installatie?
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing