Hoe kan je in Excel de celinhoud aanpassen zodat je datum en tijdstip in aparte cellen komen?

Ik heb een excel document met hierin de gegevens van ons afsprakenbeheer. Hieruit zou ik graag statistieken trekken. Ik zit enkel met een klein probleem. Hieronder een voorbeeld:
De gegevens staan als volgt onder elkaar in een kolom
Enzovoort

Nu zou ik graag hebben dat enkel het uur in de cel staat ipv datum en uur. EN dat ik op deze uren formules kan toepassen zoals dat ik kan bereken hoe vaak er mensen ´s ochtends om 08:00u een afspraak hebben of om 09:00u

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Je kunt daarvoor de formule =HOUR(datum) of =UUR voor de NL versie gebruiken. Overigens krijg je dan voor 15:50 15 als uitkomst terwijl de afspraak meer tegen 16:00 is dan 15:00. Om 16:00 als uitkomst te krijgen moet je afronden.
Om te tellen gebruik je de formule =COUNTIF(A1:A100;15) of =AANTAL.ALS
A1:A100 is natuurlijk een voorbeeld, moet je zelf aanpassen voor de reeks. ;15 telt alles waar uitkomst 15 is, maar kan ieder getal tussen 0 en 24 zijn
Toegevoegd op 12 januari 2021 15:26: tekst
paulus811