hoe kan ik van een bepaalde computer een verbindingssnelheid versus tijd grafiek maken?

Ik wil van een computer weten (over een langere tijd) wat de verbindingssnelheid is. Is daar software voor?

Thecis
7 jaar geleden
in: Software
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar is vast wel bestaande software voor maar persoonlijk zou ik zelf wat schrijven. De vraag is wat bedoel je met verbindingssnelheid... De snelheid die de driver van je adapter aangeeft (kwestie van uitlezen) of de snelheid van je LAN/WLAN of de snelheid van je internetverbinding?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verbindingssnelheid....???
Thecis
7 jaar geleden
Verbindingssnelheid is een algemeen woord. Dus waarom de vraagtekens? @sadbunny
Als ik het zelf had kunnen schrijven, had ik dat wel gedaan. Ergo, door de vraag te stellen, is de conclusie al dat ik dat niet zelf kan.
Ik bedoel in dit geval de snelheid die mijn computer heeft met een externe bron, buitenshuis (ofwel de server vd provider dan wel een andere server).
Het gaat mij ook niet er om om te kijken of ik de 120 mbps wel haal dan wel de snelheid tegen de tijd uit te zetten (voor zowel LAN als WLAN)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een algemeen woord, dat zo algemeen is dat het enige specificatie nodig heeft. Je reactie maakt ons pas duidelijk dat het om netwerktransfersnelheid gaat. Niet om de verbinding tussen hardeschijf en moederbord, USB-apparaat en controller, of weet ik welke verbindingen je al niet hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je wil dus een grafiek die zegt 0:00 = 0 mbps
1:00 = 0 mbps
.....
7:00 0 mmps
8:00 (dochter staat op en gooit telefoon aan) = 7 mbps
9:00 3 mbps
....
15:00 36 mbps (meer mensen zijn actief)
18:00 80 mbps (zoon download game)
Thecis
7 jaar geleden
@MrTomaat,
De reactie geeft inderdaad aan dat je het woord kent. Met een paar extra toetsaanslagen had u direct duidelijk gemaakt dat u aan de andere gebieden dacht.
Echter had ik hiervoor een vraag gemaakt die veel specifieker was maar die was verwijderd omdat de vraag niet duidelijk zou zijn. In feite heeft u gelijk wat betreft het schema, maar ik wil het iets anders gebruiken. Ik heb last van een (schijnbaar) instabiele verbinding en wil dus kijken of ik volledige bandbreedte tot mijn beschikking hebt (per minuut zelfs als het kan).
Dus 0.00 100 mbit
0.01 100 mbit
0.02 100 mbit
0.03 50 mbit
0.04 5 mbit
0.05 1 mvit
0.06 50 mbit
Etc etc
Zodra ik weet of het periodiek inzakt (of op bepaalde tijdstippen), kan ik definitief vast stellen of het aan mijn netwerk ligt of dat iemand in de buurt iets doet. De info vanuit wifi analyzer geeft geen uitsluitsel en uitsluitend via LAN lijkt ook geen oplossing te zijn.

Het beste antwoord

Dit zou met NetWorx kunnen. Dat programma geeft statistieken over je dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse verbindingssnelheden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of BWmonitor.
http://www.bwmonitor.com/
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van een bepaalde computer..... niet zozeer z'n eigen PC....
Thecis
7 jaar geleden
In dit geval is het een praktijk computer, maar wel 1 van mijzelf.

Andere antwoorden (2)

Maak gebruik van WMI(Windows Management Instrumentation), elke windows machine heeft dit, en hiermee kun je alle PC's binnen je netwerk de bandbreedte meten tegen tijd, en zelfs plotten in een grafiek.
Vind je dit teveel gedoe? Gebruik dan Spiceworks (zie bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je wat meer controle wilt dan andermans programma’s te gebruiken.

Je zou iets als het volgende commando in je crontab kunnen zetten om elke minuut uit te voeren. (Let op: dit is even uit de losse pols dus bijv. zonder errorchecking m.b.t. wget errors bij bijvoorbeeld helemaal geen verbinding of xs4all down.)

speed=`wget -O /dev/null http://download.xs4all.nl/test/100mb.bin 2>&1 | grep -i saved | perl -wlpe ‘s/.*(\((.*?)\)).*/$2/g’`; echo `date +%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z`" : ${speed}" >> /tmp/speedlog;

Je krijgt dan iets als:
2016-12-27T00:10:00+0100 : 483.3 MB/s
2016-12-27T00:11:00+0100 : 479.3 MB/s
2016-12-27T00:12:00+0100 : 494.1 MB/s
2016-12-27T00:13:00+0100 : 489.9 MB/s
2016-12-27T00:14:00+0100 : 499.1 MB/s

Als je Windows 10 gebruikt zou je misschien het nieuwe Linux Subsystem voor Windows (lxss) uit de anniversary update kunnen gebruiken (werkt eigenlijk verbazend goed…) en dan kun je het gewoon rechtstreeks gebruiken, al weet ik zo gauw even niet of dat ook crontab ondersteunt, maar dan kun je het commando wrappen in een wait loop die op de volgende nieuwe minuut wacht of zo.

Of anders zou je iets soortgelijks ook in bijvoorbeeld Powershell kunnen bakken. Voor zover ik weet heeft Powershell geen crontab maar dan kun je de sessie natuurlijk ook gewoon geminimaliseerd laten draaien. Hiervoor moest ik een paar dingen googlen, en Powershell werkt blijkbaar wat minder precies dan Bash (en zeker in mijn Windows 10 VM is ‘t natuurlijk onbetrouwbaar, maar mijn gemeten downloadsnelheden fluctueerden veel meer - ik denk dat dat echt VM performance is) en ik weet ook niet of er iets als crontab in PS zit, maar dit werkt ook aardig:

PS C:\tmp\test3> Import-Module BitsTransfer; Write-Host ((Get-Date -Format s) + " : " + [math]::round(100000000/(measure-command { Start-BitsTransfer -Source "http://download.xs4all.nl/test/100mb.bin" }).TotalMilliseconds / 1000, 1).ToString() + " MB/s" >> /tmp/logfile); del .\100mb.bin

Hopelijk heb je er wat aan. De PS oneliner is nogal whacky en kan vast veel mooier, maar daarvoor weet ik niet voldoende van PS.