Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet het soort tekstverwerker dat terwijl je spreekt in een microphone de woorden verschijnen op je beeldscherm?

Een tekstverwerker zoals Word maar dat je de woorden dan niet in typt maar inspreekt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
846
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of er een specifieke term voor zo'n tekstverwerkingsprogramma is. Maar de techniek die het mogelijk maakt heet: speech recognition. http://en.wikipedia.org/wiki/Speech_recognition
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of in goed Nederlands, spraakherkenning. http://nl.wikipedia.org/wiki/Spraakherkenning Maar zoals wel vaker, is het Engelstalige Wikipedia artikel veel uitgebreider en in dit geval ook veel relevanter.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ik denk dat je Dragon Naturally Speaking bedoelt. Dat is meer een programma dan een tekstverwerker overigens. Het zet geluid om in tekst.

Niet altijd al te best overigens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd +1
Het is niet specifiek een tekstverwerker, maar spraakherkenning. Deze programma's doen hun kunstje in allerlei tekstverwerkende programma's.

Inderdaad, Dragon Naturally Speaking is er 1-tje van. Windows heeft er zelf ook 1, Opera kan ook commando's via spraak uitvoeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heet in t Engels een 'speech processor'..
(tekstverwerker=word processor)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedere wordprocessor kan dat, en heeft daarvoor geen speciale voorzieningen nodig. Jouw PC moet alleen functionaliteit hebben om woorden om te zetten in een karakterstroom.

Ik gebruik een scannerpen en een barcode lezer, die kan ik gewoon in iedere tekstverwerker gebruiken.

Er moet dus een microfoon worden geproduceerd, die gesproken woord omzet in karakters. Het probleem zit erin, dat net als mijn scannerpen niet alle fonts herkent en in mijn barcode reader ook niet alle types barcode herkent, dat zo'n microfoon moeite zal hebben om de spraak van een brede groep gebruikers te herkennen. Van brauwers tot slissers.

Voor een scanner is het herkennen van handgeschreven tekst is ook een stuk moeilijker dan van een gedrukte tekst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding