Wat gebeurt er allemaal als ik mijn laptop reset?

ik wil mijn laptop resetten omdat hij traag word en heb hem 3 jaar en is nooit gereset dus wou is een keer doen zodat hij sneller word. Maar heeft het ook nog zin om windows 7 opnieuw te installeren of is dat dan zinloos?

Toegevoegd na 2 minuten:
heb er trouwens ook not spyware/malware opstaan dusja is voor mij ook nog een reden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
4.4K

Antwoorden (1)

Een reset is niet het juiste woord, maar ik begrijp wel wat je bedoeld
maar een reset zoals je denk ik je hoofd heb houdt het totaal opnieuw installeren van je laptop dus alles er af en er weer op dat is dus inclusief windows 7

dus alles er zo vers op alsof hij uit de fabriek kwam
Dat houdt in heel windows 7 en alle bij geleverde programma's op het moment dat je hem voor het eerst kreeg er weer op komen zoals hij was toen je hem niet gekocht had.
Maar dat houdt ook in dat er allerlei trail software weer opnieuw wordt geinstalleerd
zoals bijv een virus scanner of bijv een microsoft office trail pakket

ik denk dat je al weet wat een fabrieks herstel is ? want eigenlijk is dat de enige optie waarmee je full proof de zaak weer snelller kan maken.
een reset naar een eerder moment (systeem herstel) of het simpelweg window 7 opnieuw installeren zonder dat je de ander programma's eraf haalt is waarschijnlijk vergeefse moeite.

een fabrieks herstel is de makkelijkste en beste optie

Daarna zijn deze stappen nodig ;
stel meteen nadat je fabrieksherstel proces klaar is
welke virus scanner je gaat gebruiken
gooi eventueel de oude proefversie er af.
Blijf windows updates binnenhalen en check nadat er een pakket is geinstalleerd of er daarna nog meer zijn.
bedenk dat een nog niet helemaal geupdate windows trager kan lijken dan eerst
maar dat wordt wel beter.

kijk naar andere zogenaamde proef versies die er op staan
office pakketen etc
Maar let op dat je zeker in het begin merkgebonden software nog niet weggooit
Dus heb je bijvoorbeeld een acer laptop gooi dan zeker niet software weg dat acer in de naam heeft.
zoals bijvoorbeeld iets in de strekking van acer recovery backup systeem audio en video opties o.i.d

Herinstalleer ( na de virus scanner malware scanner) en eventueel google chrome o.i.d
De zwaarste game/applicatie die je laptop aankan. een eigenlijk te zware game mag ook wel.
deze helpt je vaak meteen met zaken als directx en en andere updates van windows
zoals frameworks etc die officieel onder de optionele downloads vallen
op die manier haal je de juiste binnen en hoef je daar niet over na te denken welke je wel en niet wilt/moet hebben.
De "te zware game" kan je later wel weer er af halen , de zaken die voor de game moesten worden geinstalleerd blijven dan toch op je systeem zitten
en dat scheelt wel in het zoeken naar updates

de rest mag je zelf weten
capthavoc
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is het verstandig om zelf mijn laptop te resetten of kan ik dat beter laten doen, want dat kost 80 euro?
capthavoc
9 jaar geleden
Je kan je zeker 80 euro besparen als je een paar maatregels neemt en regels in acht neemt. kost je wel een paar uur maar is zeker leerzaam
Voordat je er aan begint is het verstandig om eens na te gaan over welke DVDs je beschikt ?,.... wat kreeg je bij de laptop.?
Dus heb je een backup recovery dvd set ? het kan zijn dat je deze zelf moet branden
LET wel dit is wat anders dan een recovery/DRIVER dvd.
of manual dvd etc etc let dus goed op wat er staat
(heb je geen van alle?) Bijna elke laptop, die ook beschikt over een DVD brander, waar je verder geen dvds bij het gekregen beschikt over een speciaal progamma waarmee je zelf de Recovery set moet maken.
zonder een goeie Recovery DVD set achter de hand te hebben zou ik er niet aan beginnen. kijk eens goed in je programma lijst naar programma,s die de naam van je laptop dragen.
Zoek dan naar de optie burn DVD "factory" recovery set
of als het Nederlandtalig is , Brand "Fabrieks " herstel set of zoiets
Dit programma maak een opstartbare dvd set van je herstel partitie
(dit kan je gerust doen ook al is je laptop traag is door malware aangezien hij de bestanden van de HIDDEN (verborgen) partite afhaalt en niet van je C schijf (die vervuilt is)
Je zult daarvoor in elk geval en paar (stuk of 3/4) ? lege brand dvd van 4.7 gig bij de hand moeten hebben Liefst van een redelijk merk
Wat ook mogelijk is is dat deze recovery naar dvd branden optie
in het herstel scherm zit
Dus Dat menu waar je terecht kwam als je bijv tijdens het opstarten op bijv f11 of zo moest drukken.
(verschilt weer per merk laptop)
zodra je de DVD set klaar hebt
leg je deze gewoon aan de kant
En gaat dan de echte recovery uitvoeren , gewoon vanaf de laptop
start de laptop op via de Functie F keys die leidt naar de herstel optie van je laptop of,... wat ook mogelijk is gewoon het recovery programma in je programma lijst
en zoek naar de functie recovery herstel
en vooral naar de optie fabrieks herstel of factory default restore
(deze keer dus niet naar DVD maar naar HD
Eenmaal gevonden is het simpelweg een kwestie van de opdracht volgen.
en de laptop regelt het vanaf daar vanzelf
met als gevolg een vers systeem
( met die rvecovery dvd set achter de hand
kan je prutsen wat je wilt, gaat het echt fout, dan heb je altijd dat nog
achter de hand
(wel alles backuppen aan documenten ed wat je echt wilt bewaren voordat je dit doet succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zonder een goeie Recovery DVD set achter de hand te hebben zou ik er niet aan beginnen. Je probeert gewoon of de HDD-recovery nog bereikbaar is. Dan start je die gewoon. Als dan alles in de soep loopt is een Windows licentie ook 80 euro dus waarom zou je dat niet proberen?