Ik zou graag meer info wensen ivm met "dualboot" ? Wat is partitioneren ?

Bijvoorbeeld dat ik zowel OS MS Win XP en Linux kan installeren op mijn pc. Heeft iemand daar ervaring mee, wie kan mij hierbij helpen of nuttige tips geven ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Partinioneren is een harde schijf softwarematig in meerdere stukken verdelen, omdat het operating system aan een schijf specifieke eisen stelt. Bijv. heeft windows een NTFS schijfindeling nodig en gebruikt Linux weer en andere schijfindeling.

Bovendien kun je de software en de contents goed bij elkaar houden.

Als je dual boot hebt, bijv. Windows en Linus, dan zijn vier partities heel gebruikelijk. Voor ieder OS een werk- en een recovery partitie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij het partitioneren deel je 1 fysieke schijf op in meerdere schijven.

Het is niet perse nodig om een meerdere partities te hebben voor een dualboot setup. Ik kan het wel aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kon niet zo gauw info vinden over Linux en XP maar wel over XP en Vista (denk niet dat het veel verschild). in de link staat daar info over, als je het googled kun je meer informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier maar eens naar:
http://news.softpedia.com/news/Installing-Ubuntu-9-10-126370.shtml

Toegevoegd na 1 minuut:
Een beetje eng is het wel, als er iets misgaat bij het partitioneren kun je al je windows porgramma's en bestanden kwijtraken. Zorg dus eerst voor een goede backup.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik al jaren dualboot met windows vista en windows seven. Het was even tricky om de harde schijf goed te delen omdat ik bang was om delen kwijt te raken. Dit was echter angst voor niks. Het installeren verliep ook erg goed.

De dualboot werd meteen bij het opstarten van windows al beschikbaar als witte tekst op een zwart scherm. Met behulp van de pijltjes toetsen kan de goede partitie (deel van de harde schijf) worden aan gekozen. Met enter kan deze partitie worden opgestart. Het is wel belangrijk om genoeg ruimte op een partitie te zetten. Ik heb een harde schijf van 1tb. Ik heb 100Gb aan de windows 7 partitie gegeven. De rest aan de windows vista. Dus de pure opslag is windows vista. Windows Seven gebruik ik als standaard "operating system" en dat bevalt me prima!

Je wilt dus windows xp en een partitie met mac osx maken... Misschien weet je al dat een mac "geen echte" computer is dus de hardware reageert anders... Het is goed mogelijk om een dualboot met windows xp op een mac te maken met behulp van Bootcamp. Op een normale computer weet ik niet of het mogelijk is. Ik zal even wat research doen, en kom hier later op terug.

Linux is zeer makkelijk om te installeren. Het is een gratis versie en kan op een cd/dvd worden gebrand.

Het partitioneren is het opdelen van een hardeschijf in verschillende stukjes (partities). De partities kunnen worden aangepast naar grootte en kunnen ook, als het resultaat niet bevalt, samen worden gevoegd of worden geformatteerd (volledig gewist). Het is belangrijk om een zogenoemd "recovery dvd" er bij te hebben. Stel DAT het fout gaat, kan er vanaf de CD/DVD worden geboot. De partities kunnen vanaf die DVD worden gewist of worden gerepareerd.

Ik heb een aantal bronnen toegevoegd die misschien wel handig zijn

De 1e link is een dualboot met Ubuntu/linux
De 2e is een dualboot met een mac en windows xp
De 3e is een dualboot met windows vista en xp
De 4e is hoe een harde schijf in windows xp het beste kan worden gepartioneerd.