Hoe kom ik van "American Megatrends" boot up scherm af?

Ik had eerst een netwerk hardeschijf, maar omdat deze de laatste tijd niet meer goed werkte en ik alsnog de gegevens van mijn netwerk hardeschijf eraf wilde halen, heb ik maar de hardeschijf uit de behuizing gehaald en in mijn computer gezet.

Tijdens het installeren van de hardeschijf kwam ik al snel erachter dat ik geen SATA gegevens kabel had, dus had ik maar de SATA kabel van mijn CD/DVD speler gebruikt.

Toen ik mijn computer opstartte kreeg ik voor het eerst een "American Megatrends" scherm te zien. Ik moet op F1 drukken zodat ik in de Bios scherm kom en vandaar uit kies ik "Boot menu" en kies ik de harde schijf waarop mijn Windows 8 is geïnstalleerd.

Toen ik inlogde op mijn computer zag ik de hardeschijf (die van mijn netwerk) niet. Via schijfbeheer kon ik hem wel gebruiken, maar daarvoor moest ik wel de schijf eerst formatteren. Nadat ik dat had gedaan, moest ik mijn computer weer opnieuw starten en toen zag ik weer de "American Megatrends" boot up screen. Als ik niet op F1 druk, dan gebeurt er ook helemaal niks. Hij wacht totdat ik iets druk.

Vandaag heb ik een nieuwe SATA kabel gekocht. De SATA kabel wat ik van mijn CD/DVD hebt gepakt, heb ik weer teruggezet en de nieuwe kabel heb ik van de hardeschijf naar de moederbord verbonden.

Ik heb ongeveer dezelfde Bios als het plaatje hieronder.

Toegevoegd na 3 dagen:
Jongens, het is gelukt. Je moet S.M.A.R.T. opstartscherm uitzetten in Bios. Bedankt voor alle antwoorden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
16K

Het beste antwoord

Als ik het goed begrijp heb je dus die netwerkschijf als 2e schijf in je PC gestopt?

Dus met booten (volgorde in het BIOS instellen) moet je eerst de Win8-schijf laten starten en daarna de 2e HDD (oude netwerkschijf). De oorspronkelijke Win8-schijf in het juiste slot op het moederbord aansluiten en de 2e schijf op de volgende. Dus 00 en 01.

Dan in schijfbeheer de station-nummers toekennen of wijzigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de volgorde in het bios klopt moet je ook eens kijken of secure boot nog steeds op enabled staat. Als dat zo is, is het mogelijk een minder gebruikelijke instelling. Kijk dan eens in de handleiding van je moederbord.

Wel jammer dat je de netwerkschijf hebt geformatteerd. Dat windows dit vraagt is omdat windows het bestandssysteem van de netwerkschijf (waarschijnlijk draaiend onder linux en dus bijv. ext4 oid als bestandssysteem) niet kent. Als je de gegevens van de schijf had willen halen had je dus evengoed software kunnen zoeken die de schijf wel benaderbaar maakte onder windows of de pc op starten vanaf een (live-)linuxdistro.