Pc wil steeds opstarten vanuit cd-dvd.

Heb pc in nieuwe kast ingebouwd. Bij opstarten wil de pc steeds opstarten vanuit de cd-dvd. Hoe kan ik dit verhinderen? Eventueel met het indrukken van een toetsencombinatie bij het opstarten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/pc-opstarten-vanaf-dvd-daarop.41079
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ok, maar nu wil ik niet dat ie opstart vanuit de dvd en gewoon opstart. Mijn harde schijf heeft een tijdje los gekoppeld geweest van stroom. Kan dit de oorzaak zijn?

Het beste antwoord

Kijk bij het opstarten welke aanwijzingen er op het scherm verschijnen. Vaak staat er "Press DEL for setup" of iets dat daarop lijkt. Druk op de aangegeven toets.

In plaats van DEL kan het ook F8 zijn, of ESC, of een andere toets.

Druk die toets een paar keer achter elkaar in, want bij sommige computers luistert het vrij nauw op welk moment je de toets indrukt. Pak je het verkeerde moment, dan gebeurt er niets. Druk je te vaak, dan kan dat geen kwaad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met deze toets kom je in het instellingenscherm van je BIOS. Daar moet je zoeken naar iets dat lijkt op "Boot sequence" of "Startup order". Zet daar je harde schijf op de eerste plek. Op de andere plekken mag je zetten wat je wilt - bijvoorbeeld je DVD, of helemaal niets.

Dan de nieuwe instellingen opslaan - meestal staat onderin het instellingenscherm welke knop je daarvoor moet gebruiken. De computer zal opnieuw starten, nu vanaf je harde schijf.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om welke cd gaat het? Niet iedere dvd heeft de mogelijkheid om meteen af te worden gespeeld bij het opstarten van een computer.