Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat als je een powerpoint op groot scherm projecteert, de kwaliteit niet vermindert?

Als ik een scherpe foto op mijn powerpoint zet, of als ik een filmpje maak, hoe komt het dan dat de kwaliteit niet ongelooflijk sterk vermindert als ik dit met een projector laat afspelen op een groot scherm? En hoe groot moet ik het filmpje op het computerscherm zetten zodat het best overeenstemt met wat het op groot scherm zal vertonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
688

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Daar kun je op 2 manieren naar kijken:

Technisch gesproken projecteert een moderne projector vaak met dezelfde resolutie als je monitor. Er worden dus evenveel puntjes getoond. Daarom zijn de beelden qua oplossend vermogen gelijk.

Een andere is een heel praktische. Bij een monitor zit je met je neus bijna op het scherm. Dit scherm vult, ondanks dat het veel kleiner is dan de projectie, min of meer je hele blikveld.
De projectie is weliswaar veel groter, maar je zit er ook verder vandaan. Vaak zover dat hetzelfde plaatje een minder groot deel van je blikveld vult. Het is als het ware kleiner. Daardoor zie je ook minder details. Was het plaatje als scherp op je monitor, dan zal het virtueel al helemaal scherp zijn op grotere afstand. Virtueel !!! Want in werkelijkheid is dat niet het geval. Ga om dat te zien maar eens dichtbij het projectiescherm kijken.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding