hoe berekenen je je gemiddelde cijfer met weging op excel?

Ik heb bijvoorbeeld een 8,1 met weging 1 (so) en een 4 met weging 2 (pw).
Daar moet ik het gemmidelde van weten.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
28.4K
anneliez
10 jaar geleden
als weging 1 betekent: telt 1 keer mee, en weging 2 telt dubbel dan heb je:8,1 + (2x 4)/3= 5,3666 gemiddeld.

Antwoorden (2)

Zo kun je dat doen in Excell. Ik heb wat vakken verzonnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Blauwe hokjes worden door Excell berekend en ook het resultaat
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Je kunt het in een enkele formule oplossen. In mijn voorbeeld staan de wegingen in B3 t/m B8 en de cijfers in C3 t/m C8. De formule is dan:
=SOMPRODUCT(B3:B8;C3:C8)/SOM(B3:B8)
Plaatje bij antwoord
bamibal
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
prima!
bamibal
10 jaar geleden
De manier van Poet is makkelijker te lezen/begrijpen, maar is minder efficiënt, omdat deze veel sub-formules gebuikt.