waarschijnlijk omdat het (nog) om een minderheid van deze gebruikers gaat
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over wat voor software heb je het dan?

Want ik kan niet zo snel iets verzinnen dat er speciaal voor gemaakt moet worden. Misschien een ondersteuning zodat het i.p.v. 2 cores verdeeld wordt over 4.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad. Marktwerking aan het werk. Een softwarestudio wil zijn verkopen maximaliseren. Dat betekent dat de studio's software schrijven voor een gemiddeld systeem. Het gemiddeld systeem is nog niet quadcore.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, maar een gemiddeld systeem is tegenwoordig wel dualcore. En er is ook weinig software te vinden die beide cores tegelijk kan gebruiken. M.i. komt dat omdat men voor multicore-PC's de software grondig moet herschrijven (zo niet van de grond af aan opnieuw opbouwen). Totnutoe is 't altijd gebruikelijk geweest voort te borduren op oude code. Die oude code, samen met de nieuwe functionaliteiten, wordt dan steeds weer uitgebracht als een nieuwe versie. Voor multicores is 't niet simpel een kwestie van functionaliteit toevoegen aan de oude code. Voor multicores moet in de basis 't een en ander in de code gewijzigd worden. Vaak komt 't er gewoon op neer dat de software (grondig) herschreven moet worden. Dat is heel wat anders dan ff een oude versie van een softwarepakket wat nieuwe functionaliteiten geven. Bij Windows bijvoorbeeld, kan je wel een proces (programma) koppelen aan één van de willekeurige vier cores*. Maar een programma dat niet is geschreven om van meerdere cores gebruik te maken: daar kan Windows (nog?) niet mee helpen. *: ctrl+alt+del, taskmanager, rechtsklik een proces, Set affinity.
Auw, je raakt me recht in m'n hart:)

Het programmeren voor multicore systemen is lastig, je moet nl. op behoorlijk diep niveau het systeem in (en samen met nog 1000 anderen behoor ik tot die groep, maar veel groter is 'ie niet): er zijn sowieso weinig fatsoenlijk ontwikkelde applicaties die parallel tegelijkertijd gebruik maken van de mogelijkheden van multi-processor of multi-core machines.

Ik vind zelf dat de ophef daarover overigens redelijk onterecht op het bordje van de ontwikkelaars wordt gegooid: de taak van verdeling van computertijd ligt bij het Operating System (zo dat nu ook gebeurd met bijv. multi-tasking via multi-threading), en niet bij de ontwikkelaar van de applicatie.

Dus: omdat het programmeren van de applicaties lastig is, minder mensen dat kunnen, dus veel kostbaarder en de gemiddelde gebruiker het toch niet merkt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat alle software dan bijna vanaf nul opnieuw geschreven moet worden ;).
Terwijl 't gangbaar is jaaaren lang door te ploeteren met dezelfde code (waar dan steeds nieuwe versies van uitkomen).
En programmeurs zijn duur, dus...

That's it!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verreweg het grootste deel (> 80%) van de gebruikers zal voor nog geen 20% gebruik maken van de capaciteit van een quadcore. Dit simpelweg, omdat de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-software niet zoveel aan processorkracht vereist. Software die echt processorkracht nodig heeft, bijv. voor grote en complexe berekeningen en het renderen van (veel) video is ongetwijfeld al ingericht voor multi-processor(kernen) systemen.

Verder kan het inderdaad een flinke klus zijn om bestaande software te herschrijven om meerdere kernen (threads) te gebruiken, als dat al nut heeft. En dan wordt het een simpele berekening: als het teveel werk is en het amper de moeite van prestatieverbetering oplevert, zal men het zeker niet aanpassen.

Zeker voor consumenten is het voornaamste voordeel van multicore processoren, dat je meerdere applicaties naast elkaar kunt gebruiken, zonder dat het ene systeem het andere blokkeert.

Wat mij betreft is het dan ook geen goede vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met Grid computing gaat het vanzelf. Toch?