hoe kan ik de bestanden van mijn beschadigde sd-kaart openen/houden/overzetten?

In mijn telefoon (samsung galaxy s3) zit een sd-kaartje dat beschadigd is. Ik weet niet hoe en wanneer, maar laatst kreeg ik opeens een melding op mijn telefoon dat het beschadigd was. Later was die melding opeens weer weg en kon ik het kaartje weer gebruiken. Toen heb ik een aantal bestanden/filmpjes/foto's per ongeluk op dat kaartje opgeslagen, maar nu geeft mijn mobiel weer aan dat het kaartje beschadigd is. De bestanden die ik er op heb gezet zijn best belangrijk, en wil ik wel houden, maar zodra ik probeer deze vanaf het sd-kaartje op de computer te zetten, geeft mijn computer aan dat het kaartje beschadigd is en ik het daarom eerst moet formatteren voordat ik er iets mee kan doen. Maar als ik het formatteer gaan mijn bestanden verloren en dat wil ik dus niet. Heeft iemand een idee hoe ik mijn bestanden terug kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
2.3K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is je bestandssysteem op je sd-kaartje corrupt.
Wat je kan proberen is via de eigenschappen van je sd-kaartje (Deze Computer -> Rechtermuisknop klikken op de stations letter van je sd-kaartje -> Klik op "eigenschappen" -> Klik in het venster wat geopend wordt op het tabblad "Extra" -> Hier zie bovenaan staan "foutcontrole". Klik vervolgens op de knop "Controleren -> Klik vervolgens op "station scannen" (Dit laatste kan afwijken indien Windows 7 of ouder gebruikt).

Bij dit laatste krijg je de mogelijkheid om je sd-kaartje te controleren of eventuele fouten. Tevens is er een mogelijkheid om eventuele fouten te laten repareren.
Als je geluk hebt is je sd-kaartje nu weer bruikbaar.

Geen resultaat? Geen paniek, een laatste redmiddel is het gratis programma "Recuva"
met dit programma kan je proberen bestanden die dreigen verloren te gaan als nog te redden.
Dit programma zal je complete sd-kaartje af scannen, dit kan dus ook enige tijd duren.

Als Recuva het niet meer lukt, dan vrees ik helaas het ergste.