Wat zijn goede programma's en en andere dingen om mee te beginnen als je de grafische media in wil?

Mijn zoon wil later graag naar de media entertainment school. Omdat de weg er naar toe wat moeizaam verloopt, wil hij alvast beginnen zich vaardigheden eigen te maken en een portfolio aan te leggen zodat hij goed beslagen ten ijs komt als hij op een school aangenomen wil worden. We hebben de tip gekregen een Galaxy note tablet aan te schaffen ivm de s-pen en een tekenprogramma dat er op zit. Ook is Illustrator op de pc aangeraden. Wat zou er nog meer een idee zijn om alvast te beginnen vaardigheden te ontwikkelen? Hij wil de richting in van posters ontwerpen, bedrijfslogo's en visitekaartjes, tekeningen bij teksten of in boeken, flyers en evt. geboortekaartjes en andere feestelijke kaartjes. Hij is vooral talentvol op tekenen op papier en wil ook dan die tekeningen weer via de pc aanpassen en achtergronden opmaken etc. We zijn ook aan het kijken of hij ergens mini stages mag lopen zodat hij kan proeven aan het vak en alvast wat proberen te leren qua programma's zodat hij hier thuis verder mee kan oefenen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

De drie programma's waar iedereen in de grafische industrie mee werkt zijn: Adobe Illustrator, Adobe Photoshop en InDesign. En dan het liefst op een Apple ipv PC, maar dat ligt natuurlijk ook aan jullie budget. Verder kan een tekentablet (wacom) handig zijn. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Programma's als Adobe Photoshop, Illustrator en InDesign zijn inderdaad de professioneelste en meest geavanceerde programma's om mee te werken. Vaak lopen de kosten hiervan op tot in de honderden euro's. Mocht je bereid zijn op een illegale manier aan deze programma's te komen (dus met een crack programma + license key generator, Youtube of Google het even, zodat je het programma gratis kunt installeren zonder enig risico te lopen) raad ik je aan om even op Youtube de volgende zoekterm in te typen:

Tutorial on how to get (het programma naar jouw wens, bijv. Photoshop CS5).

PC/Mac kan allebei, op mijn desktop werken alle programma's zonder problemen.

Mocht je nog vragen hebben hierover, stel ze maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iboy en Niels geven naar mijn mening zeker een goede hint en ook zeker een waardevol antwoord, de vraag is wat "de nogal moeilijke weg er naar toe" is nogal breed op te vatten. Persoonlijk ( ben ik eerlijk in, kan een kind van 6 letterlijk beter tekenen dan ik ) kan ik zelf niets behalve een foto retoucheren, bijna van ieder programma (Adobe, Coreldraw of Windows Paint) wel een plus en minpunt noemen. Mac gebruikers (ik haat het om het toe te geven) hebben met programma's als quarkxpress en soortgelijke programma's van Adobe toch wel de dominantie op de grafische kant. Een Wacom tablet zoals "haha, geschetst wordt" is voor grafische vormgeving een gigantische plus als "de moeizame weg" klaarblijkelijk een belemmering vormt. Kanttekening van het aanschaffen van een Tablet is wél dat het precieze werk ook gelijk een prijs met zich meebrengt voor de duurdere klasse. Mijn advies in deze is om gewoon een paar programma's te "proberen" als shareware zoals Iboy en Niels al aangeven, mocht er ineens een "click" zijn met een bepaald programma, zou ik met name het advies van een Wacom tablet ( dus geen Tablet computer maar een tekenmuismat apparaat ) de voorkeur geven boven een Tabloid PC. Mensen met een "vaste hand" hebben hier wellicht nog meer baat bij, zeker als het gaat om gedetailleerde dingen als visitekaartjes e.d. Veel succes!