Is er een gratis programma dat jpg afbeeldingen kan vergroten zonder kwaliteitsverlies?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
5.6K

Het beste antwoord

Vergroten kan nooit zonder kwaliteitsverlies. Als een plaatje hebt is dit opgebouwd uit pixels. Je gaat pixels splitsen als je het vergroot dus je krijgt altijd het effect van inzoomen.

GIMP is wel een goed programma wat JPG afbeeldingen kan vergroten, let bij het opslaan wel op dat je de compressiefactor op 0 zet. Hiermee voorkom je compressie van de foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met GIMP kan u niet alleen jpg's maar bijna alle denkbare formaten en zelfs foto's mee bewerken op alle mogelijke manieren.
Het is een gratis Nederlandstalig programma en gelijkwaardig aan Photoshop, en dat zal wel genoeg zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer gimp is en beoordeel visueel of het er nog goed uitziet na vergroten maar vergroten zonder kwaliteitsverlies kan simpelweg niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met SmillaEnlarger kan dat absoluut...

Als je een gewoon beeldbewerkingsprogramma gebruikt om een petieterige foto te vergroten, dan maak je de onnauwkeurigheden en storingen in het beeld (gekartelde randen, jpeg-artefacten) eigenlijk alleen maar erger. SmillaEnlarger krijgt echter voor elkaar wat zelfs Photoshop niet lukt: kleine foto’s met een veel te lage resolutie ‘opblazen’ tot bruikbare beelden die je desgewenst zelfs op groot formaat kan afdrukken. Om dat voor elkaar te krijgen creëert het programmaatje in de eerste plaats een heleboel extra beeldpunten (je kan het origineel tot wel 3000 procent vergroten). Tegelijkertijd laat SmillaEnlarger allerlei complexe algoritmes op de foto los die - elk op hun eigen manier – de kwaliteit van het beeld verbeteren; het ene algoritme filtert de ruis uit de foto, het andere zorgt voor meer vloeiende randen, et cetera.

In de meeste gevallen zorgen de standaardinstellingen van SmillaEnlarger voor prima resultaten. Je kan echter ook handmatig spelen met parameters als scherpte, ruis en dithering. Met een druk op Preview krijg je meteen het effect te zien. Tevreden? Klik dan op Enlarge en Save om de verbeterde foto te bewaren.

SmillaEnlarger is gratis te downloaden voor Windows en Mac.