Ik wil graag een harde schijf compleet wissen zonder het besturingssysteem kwijt te raken. Hoe doe ik dat?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik wil namelijk alle bestanden verwijderen zodat de computer verkocht kan worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Nee dat kan niet, maar je kunt wel formatteren en het besturingssysteem opnieuw installeren. Je bestanden zijn daarmee echter niet echt weg.

Het hangt ervan af hoe goed je alles weg wilt hebben wat je moet doen. Gewoon formatteren met de Windows installatieCD verwijdert de bestandstoewijzingstabel. In deze tabel staat welk bestand in welke sector van de harde schijf te vinden is. Als je deze tabel opnieuw aanmaakg (dat is formatteren) lijkt de harde schijf leeg.

Echter de schijf is niet echt leeg gemaakt, alle bestanden staan er gewoon nog, ze zijn alleen niet meer zichtbaar voor een besturingssysteem. 99,9% van de bevolking is nu niet meer in staat jouw bestanden terug te vinden.

Wellicht vind je dit niet voldoende en staat er echt vertrouwelijke informatie op je PC die koste wat kost niet door derden gelezen mag worden, dan is formatteren alleen niet voldoende.

Ik gebruik voor dit doel altijd GParted LiveUSB. Dit is een opstartschijf die Debian Linux opstart met een paar tools erin. Een van de tools die beschikbaar is is ntfswipe. Hiermee kan een Microsoft NTFS geformatteerde schijf echt leeg gemaakt worden. Ik overschrijf meestal 5 keer met nullen. Dit duurt een dag of twee, afhankelijk van de schijfgrootte. Daarna kun je gewoon weer Windows installeren. Je bestanden zijn nu echt niet meer terug te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas, dat gaat niet. Althans als je echt de hele HD wilt wissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat niet, een complete hardeschijf wis is alles dan maar ook alles wissen. Inclusief je besturingssysteem. Wil je wel een complete HD wis dan zul je ook je besturingssysteem moeten wissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat je er vast om dat al het persoonlijke spul weg is. Als je een herstelschijf hebt, dan kun je daarmee opstarten en het alles weer in originele staat terug laten brengen. Als je een tweede harde schijf hebt, dan kun je die gewoon formatteren.