Is het mogelijk om in excel een formule te maken en als uitkomst resulteert in fout het veld maar leeg te houden?

Ik heb 5 kolommen, H1 bevat datum, I1 bevat tijd, J1 bevat datum en K1 bevat tijd. Nu heb ik een formule op kolom L1 (opmaak is [u]:mm:ss) die als volgt is =((H1+I1)-(J1+K1)).

Hier krijg ik dan het aantal uur en minuten tussen de HI en JK, echter soms is er niets ingevuld in HI en dan wordt uitkomst #waarde!, ik heb dan liever dat dit veld leeg blijft, want ik kan nu over kolom L geen gemiddelde uitrekenen.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik heb dit opgelost door ALS.FOUT(((H1+I1)-(J1+K1));)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.9K

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat dat kan, eerlijkgezegd. Je kan er wel een tussen kolom van maken. Dus een als-dan op kolom L1.
Volgens mij moet je ook de invoer in veld H, I, J en K verplicht kunnen maken. Ben je ook van het probleem af
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt inderdaad ALS.FOUT() gebruiken. In jouw geval:

=ALS.FOUT((H1+I1)-(J1+K1); ""; (H1+I1)-(J1+K1))

Je kunt ook ALS.LEEG() gebruiken [*], maar die is wat minder algemeen dan ALS.FOUT() . Je krijgt dan bijvoorbeeld

=ALS.LEEG(H1; ""; (H1+I1)-(J1+K1))

Dit werkt echter niet als iemand in H1 "pruttel" invult.

[*]  Ik weet niet helemaal zeker of het ALS.LEEG() heet in de nederlandstalige versie van Excel (ik heb hier de engelstalige versie). Als ALS.LEEG() niet bestaat, moet je zoeken naar de functie die wél test of een cel leeg is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat je wilt, is een tussenresultaat bepalen, en aan de hand daarvan verder gaan.
Je ontkomt dus niet aan het feit, dat je twéé dingen wilt doen.

Het eenvoudigste is twee kolommen te gebruiken, en een ervan bijvoorbeeld te verbergen.

de tweede mogelijkheid is, om de formule tweemaal op te nemen, en dat in een als/dan constructie. De ene bij de foutsituatie, en de andere bij de goed-situatie.

Jouw toevoeging na 41 is dus fout.

Een derde mogelijkheid is een udf te schrijven, die de berekening voor je doet. Maar ook heb je er twee:1 kolom, plus 1 udf.

Je ziet, het gaat in tweeën.