Het woord "extended" zegt het al: Photoshop extended is een veel uitgebreidere versie dan de "gewone" Adobe Photoshop, en wordt vooral gebruikt door professionals. Er zijn veel meer mogelijkheden voor schaduweffecten, 3d, animatie, rendering en het analyseren van afbeeldingen. De extended versie is ook ruim 2 keer zo duur.

Dit is een goede link, om de verschillen te ontdekken, want daar wordt letterlijk de vraag beantwoord:
"What is the version comparison difference between Adobe Photoshop CS5 and Photoshop CS5 Extended?"

http://prodesigntools.com/whats-the-difference-photoshop-cs5-vs-photoshop-cs5-extended.html