Hoe kan ik met Handbrake de ondertiteling van een DVD behouden?

Ik gebruik Handbrake om DVD's naar mijn iPod te rippen en het werkt prima, alleen wil ik graag dat de ondertiteling behouden blijft in het eindresultaat. Nu gaat deze namelijk verloren. Hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
5.7K

Antwoorden (1)

Juiste "Title" selecteren, dus die vd daadwerkelijke film. Dan ga je naar het "Subtitles" tabje waar je vervolgens de juiste ondertitels uit de lijst selecteert en op "Add" klikt. Daarna zet je nog ff een vinkje bij "Burned In".

Op deze manier krijg je zogenaamde hard subs, dus dat ze deel uitmaken van de frames. Mocht je er een los .srt bestandje bij willen hebben zul je een andere tool moeten gebruiken. Ondertiteling op DVD bestaat namelijk uit (vector) afbeeldingen en niet uit letters. Dat zal omgezet moeten worden naar letters in geval van .srt bestandjes. SubRip 1.5 is daar weer een goed programmaatje voor. Let wel goed op ll's en ii's die worden namelijk vaak verkeerd herkent dus vergt wat extra aandacht.
http://www.divx-digest.com/software/subrip.html