Wat is een CR-bestand en hoe kan ik het openen?

Ik heb nu al twee keer achter elkaar dat ik een aantal foto's die ik in Photoshop CS5 heb bewerkt (alleen gecropt), niet meer kan openen omdat ze een rare .cr extensie hebben gekregen. Wat is dat? De foto's zijn gemaakt met m'n Samsung-telefoon, maar zijn toch gewoon in .jpeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
2.4K

Antwoorden (2)

Krijg je dan in Photoshop de melding: "Could not complete your resuest because it is not the right kind of document" ?

Een cr bestand is een raw bestand.

Probeer na het bewerken niet "opslaan",
maar "opslaan als" en dan maak je er
een Jpeg van.

Zou het kunnen dat je de opnamen al maakt in RAW?
Ik doe dat altijd wel: een raw opname en een jpeg opname.

Ik weet niet of dat kan met je samsung, maar kijk het eens na.
En dan hangt het van de versie van je Photoshop en vooral van de raw-editor in die versie af
of je die cr bestanden kan openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de oorspronkelijke foto is gewoon 'jpeg'. En ja, die melding krijg ik inderdaad.
In Bridge kan ik 'm niet openen, wat ik met normale RAW-bestanden (afkomstig van Nikon-fotocamera bijv.) wel kan...
Bedoel je CR 2 bestanden? Als je dat bedoelt dan zijn dat RAW bestanden.

De standaard in Photoshop kan zo staan dat het een CR 2 wordt.
Als je een foto in CS5 wilt opslaan kun je zelf een extensie. Dit hoeft niet per definitie hetzelfde te zijn als het bestand dat je geimporteerd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bestand heeft als naam de datum en tijd dat-ie gemaakt werd. Na croppen en opslaan ('opslaan als'; het originele bestand heb ik dus nog) maakt-ie er 50cr-bestand van, waar "50" slaat op het aantal seconden. Ik heb dus ook een 02CR-bestand, een 27CR-bestand etc.
Ik doe niets anders dan anders met het croppen en opslaan. Raar hoor.
En in Adobe Bridge kan ik ze ook niet openen, dus het zijn geen 'echte' RAW-bestanden.