Ik heb een Iets oudere XP pc en die wordt steeds trager. Kan ik de gehele HD leeg gooien en met de back up DVD van de eerste dag opnieuw beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

U kan veel beter uw PC eens grondig opkuisen.
U kan toch niet telkens herinstalleren.

Ik neem aan dat alles wat erop staat ook nodig is. Zo niet eerst deze overtollige programma's verwijderen.

Dan het gratis programma Ccleaner downloaden.
Uw PC daarmee opkuisen zoals op foto 1.
Altijd eerst "analyseren" en dan "schoonmaken".

Daarna de register herstellen zoals op foto 2.
Eerst "scan naar problemen" en dan "Fouten allemaal herstellen"

Daarna uw schijf C: en evt andere partities defragmenteren.
Dit kan u vinden onder "Bureau accessoires".
U zal zien dat dit reeds wonderen zal doen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je nu nog alleen de dingen doet die je de 1e dag deed , ja hoor.
Dan begin je weer op een schone lij.

Maar is het zo dat je nu bepaalde dingen doet die je in het begin niet deed.
Bijvoorbeeld games of browser games etc.
Dan kan het zijn dat zoiets helemaal geen verschil maakt.
Dan moet je proberen je ram geheugen en videokaart uit te breiden of vernieuwen.
Als dat gelukt is kan je gewoon weer verder zonder alles leeg te gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, bij mij heeft dat veel geholpen. Wat je ook kunt doen is google chrome gebruiken. Dat is veel sneller met internet! Maar alles eraf gooien helpt goed. Als je maar alle belangrijke bestanden ergens anders opslaat, zodat die niet verloren gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de goede orde, die backup, is dat de fabrieks backup of beter gezegd recovery dvd set ?

Of is het gewoon een backup gemaakt met het backup programma van windows o.id ?
dat laatste zal niet werken als je de hele schijf leeggooit

Dan zal je windows van de normale cd moeten installeren
en eventueel het backup programma waarmee die eerste backup gemaakt is
en de backup er dan pas weer op zetten
maar volgens mij is dat overbodig als je er vanuit gaat dat je er dan geen andere programma als de standaard windows dingen op had staan

maar als het om een officiele recovery dvd set gaat dan is het geen probleem
daar kan je gewoon mee opstarten

maar volgens mij heb je dan ook een recovery partitie ??
een verborgen partitie die je bij het opstarten van je pc
door een bepaalde toetsencombi kan bereiken
deze toetsen combi verschilt per merk type pc

Kans is dat je die cd dan niet eens nodig hebt
ik las dat het om xp gaat ? is het een merkpc als acer of asus of HP medion o.i.d dan heb je kans dat je dat hebt

google even op
met recovery keys
om uit te vissen welke toetsen je bij het opstarten moet indrukken op op de herstelpartitie te komen

of zoek even in de handleiding naar recovery
capthavoc
12 jaar geleden
Dat heeft ben ik bang weinig zin. je zult dan namelijk alle Service packs (updates van windows) opnieuw moeten installeren en anti virus software e.d. Deze maken je PC trager. Als je niet veel meer doet met je PC dan internetten, mailen en tekstverwerken, dan kun je ervoor kiezen om een ander (gratis) besturingssysteem te installeren, zoals Ubuntu of OpenSuse. Zie bron hieronder voor een flinke lijst. Maak uiteraard wel eerst een backup van je gegevens en bereid je voor op een aantal zaken die je niet meer kunt doen en relativeer dat met het alternatief van windows XP.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meerdere oorzaken waarom een PC trager wordt. Naast oorzaken als te weinig geheugen (gaat méér spelen naarmate je meer programma's tegelijk draait, óók als ze alleen maar in de systemtray zitten), en fragmentatie van de schijf, is vervuiling van de registry ook een belangrijke oorzaak. Die ben je in één keer kwijt wanneer je je PC formateert en alles opnieuw installeert. Groot nadeel is dat je alle programma's, updates, licenties e.d. opnieuw moet installeren en dat kost ontzettend veel tijd. Daarnaast moet je goed uitkijken dat je geen data kwijt raakt (Email van Outlook bv.)