Welke minister gaat over regels mbt. internet?

Welke minister stuurt Brein aan of aan welke minister legt brein verantwoording af? Welke minister gaat er over het beleid wat betreft regels e.d. omtrent illegaal downloaden van software, films, muziek en games? Minister van Cultuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

De Stichting Brein heeft niets met de overheid te maken, en wordt dus ook zeker niet door een minister aangestuurd. Stichting Brein (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) komt op voor de belangen van die bedrijven en organisaties, die schade ondervinden (of denken schade te ondervinden) van illegaal downloaden. Brein kan hoogstens flink lobbyen bij de minister en/of 2e kamer, om het illegaal downloaden te beperken, of strafbaar te stellen.

Het ministerie dat gaat over wetgeving op dit gebied is het Ministerie van Veiligheid en Justitie, en Staatssecretaris Fred Teeven is verantwoordelijk voor die wetgeving.

In de Stichting Brein zijn o.a. vertegenwoordigd:
Buma/Stemra
De Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI)
De Motion Picture Association of America (MPAA)
De Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten (Sena)

Tim Kuik is de baas van Brein, en hij pakt het niet altijd zo handig aan. Er is veel kritiek op Brein, en hier kun je er meer over lezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/BREIN
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je ziet vertegenwoordigd brein alleen de strijkstokken die tussen de handel en de artiesten inzitten en niet de artiesten zelf.
En dat terwijl ze claimen dat het hen te doen is om de rechthebbenden - dat blijken dus niet primair de artiesten te zijn - van muziek/films en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn wijze woorden AdireK! Niet voor niets zijn er zoveel artiesten die niets zien in een download-verbod, en er zijn zelfs veel artiesten die al dat downloaden alleen maar toejuichen. De artiesten hebben vaak de bakens op tijd verzet, en hebben andere bronnen van inkomsten gezocht. Maar de platenmaatschappijen leunden al die jaren dat er kon worden gedownload, lui achterover, en dachten dat het allemaal wel meeviel. Nu krijgen ze het pas door, en nu is het te laat...Illegaal downloaden is nooit meer te stoppen :-)

Andere antwoorden (1)

Ministerie van justitie gaat over de algemene veiligheid op internet, en over de regels die er op internet zijn. Daar valt dus ook de piraterij op internet onder lijkt mij.
Maar BREIN is zover ik weet een organisatie die opkomt voor de rechten van mediaproducten (schrijvers, muziekartiesten, regisseurs etc.) en staat dus los van een minister. Het is een onafhankelijke organisatie, maar zij kunnen wel contact zoeken met ministers, aangifte doen, mensen of instanties aanklagen etc.