Je ziet soms bestanden met bijvoorbeeld .zip erachter. Hoe kan je weten welk programma je daar voor nodig heb?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik gebruikte .zip als een voorbeeld. Sorry voor de verwarring.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.1K

Het beste antwoord

Een bestandsextensie (of kortweg extensie) is een toevoeging aan het eind van een bestandsnaam die aangeeft om wat voor soort bestand het gaat.
Bijvoorbeeld foto.jpg of brief.doc.

Waarom er zoveel verschillende extensies zijn?
Bedrijven ontwikkelen een programma (bijvoorbeeld Word) en de bestanden die daarbij horen (.doc) kun je dan alleen openen en gebruiken als Microsoft Office op je pc staat.

Hoe meer programma's er bedacht worden, des te meer extensies er bijkomen. In de loop der jaren is de lijst enorm gegroeid: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_bestandsextensies
Er is niemand die ze allemaal kent. Ook zal er niemand zijn die alle bijbehorende software op z'n pc heeft staan. Gelukkig zijn er ook veel programma's die met verschillende extensies overweg kunnen. Die zijn vaak erg populair! Een mooi voorbeeld is VLC Media Player, dat bijna alle geluids- en videobestanden kan afspelen.

De meest voorkomende extensies zijn doc, pdf, jpg, avi, gif, mp3, mp4, pps, ppt en wmv. De meeste andere (waaronder zip) kom je in de praktijk niet zo vaak tegen.
Met Office en Windows Media Player kun je de meeste bestanden uit bovenstaand lijstje probleemloos openen.
Lukt dat niet, dan wordt meestal wel aangegeven welk programma je ervoor nodig hebt. Anders kun je het even opzoeken via Google.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

.zip kun je openen met WinRar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die bestaat ook nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was niet de vraag.
Programma's die ZIP-indeling ondersteunen

Total Commander
Krusader
7-Zip
PeaZip
PKZip
WinRAR
WinZip
Stuffit
ZipGenius
12 jaar geleden
Met windows kan je het volgende doen:

-Secteer de map
- Rechtermuisknop
- Kopieren naar -> Gecrompimeerde (gezipte) map

Je zip bestand is gemaakt.
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Dat was de braag niet, hoe je er 1 moet maken ...
MissBiggie
12 jaar geleden
vraag*
Met een .zip bestand kun je grotere bestanden "inpakken" om het weer uit te pakken heb je een stukje gratis software nodig, meestal wordt dit standaard meegeleverd met Windows. Download eens een zip bestand en zodra de download voltooid is klik je erop met de rechtermuisknop. Je ziet dan de optie 'alles uitpakken'. Is deze functie niet aanwezig dan kun je er software voor downloaden. Er is een redelijk aanbod van gratis uitpak software.

7zip is een goed programma: http://www.7-zip.org/

Een ander goed programma om programma's mee in- en uit te pakken is pkunzip:

http://www.nchsoftware.com/zip/index.html?gclid=CKCuy6Hk4a0CFUNTfAod8Fs49Q
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.zip kan worden geopend met WinZip, een gratis en erg handig programma. Je installeert het en hij vindt de .zip bestanden, waardoor, als je er op klikt, het programma automatisch opent en het voor je uitpakt.

Hier kun je het programma installeren:
http://www.winzip.com/downwz.htm

klik dan op 'Download Winzip' dan krijg je gewoon de gratis versie zonder veel tam tam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een bestand probeert te open met een onbekende ext
zal de internet browser je meestal leiden naar het bijpassende programma
Soms zullen ze je niet dat opleveren maar vaak is het dan niet een bestand dat in de documenten map zit
maar een systeemachtig bestand in de meeste gevallen
laat je dat maar gewoon met rust
wat het is dan meestal niet een bestand dat van belang is
om apart met de hand te openen.
capthavoc
12 jaar geleden
Zoeken op google welk programma je nodig hebt voor welk bestandstype.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn sites waar je de fileextensies (.zip .doc .mp3 etc) kunt opzoeken en daar staat het programma bij waarmee je ze kunt openen. Zie bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoeken op google met b.v. " *.exe openen"