waarom lijnen getallen uit in excel?

Hallo,

het valt mij op dat sommige getallen links uitlijnen en andere rechts. Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is en wanneer ik moet kiezen voor links of rechts uitlijnen?

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
5.5K

Het beste antwoord

Soms ziet Excel niet dat het om getallen gaat, bijvoorbeeld doordat er in dezelfde kolom ook tekst staat. De getallen worden dan als gewone tekst gezien, en dus links uitgelijnd.

Als Excel wel getallen als getallen herkent, worden ze rechts uitgelijnd. Dat is gebruikelijk met getallen.
bamibal
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Het verschil kan ook komen door een punt ipv komma te gebruiken in een getal. Dan wordt het ook als tekst gezien. Getallen rechts uitlijnen is makkelijker lezen, aangezien dan de eenheden, de tientallen, de honderdtallen enz onder elkaar staan. Dat vergelijkt makkelijker getallen.
bamibal
12 jaar geleden
Goeie toevoeging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord (+) en aanvulling.
In excel kun je daarnaast onder format cells (rechter muisknop) aangeven hoe je uitlijning wilt als je van de default wilt afwijken. Dit kan per cel of selectie van cellen.
Een format blijft wel bestaan als je de inhoud van een cel delete. Een evt. nieuwe inhoud van de cel kan daardoor op het oog vreemd uitlijnen.

Andere antwoorden (2)

Voor het eerste deel van de vraag sluit ik mij aan bij het eerdere antwoord.
Het tweede deel van de vraag: wanneer links en wanneer rechts?
In de meeste gevallen word Ecxel gebruikt om een nette tabel of een net schema te maken. Voor de leesbaarheid is het dan het beste om tekst links uit te lijnen en cijfers rechts. Cijfers "lezen" we namelijk van rechts naar links. Hoe meer tekens er links van de komma staan, hoe groter de eenheid.
Daarnaast staat het natuurlijk ook erg netjes om alle komma's recht onder elkaar te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit overkomt, dan is in 99% van de gevallen de oorzaak dat je de komma en de punt verwisselt.
Je kunt instellen wat je voorkeur is in Excel, maar vervolgens moet je dat wel consequent toepassen
escape