Hoe bereken ik van tijden in excel het aantal uren?

Ik heb een nieuwe baan, en ik houd mijn uren bij in een excel-sheetje. Nou vul ik een begintijd en een eindtijd in in het formaat van de klok. Ik werk meestal van half 9 tot 5, dus vul ik 8.30 en 17.00 in.

Nou rees bij mij de vraag: kan ik excel laten berekenen hoeveel uren dit is, of kan ik beter een andere manier van invullen hanteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
30.7K

Het beste antwoord

Je zet in de ene cel de datum en begintijd, in de tweede cel de datum en eindtijd (bijvoorbeeld 7-10 8:30 en 7-10 17:00), dan kan je berekenen de eindtijd - begintijd.
Als je dat doet, dan komt bij de uitkomst een datum en tijd, maar die cel moet je dan een ander format geven (getal). De uitkomst is een geheel aantal dagen, dus dat moet je met 24 vermenigvuldigen.

even schematisch:
in cel A1 zet je: 7-10 8:30
in cel B1 zet je: 7-10 17:00
in cel C1 zet je: (B1-A1)*24
en cel C1 moet je de eigenschap 'nummer' of 'getal' geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
in cel C1 moet er nog een = teken voor: =(B1-A1)*24
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je de cellen waarin je dit invult de celeigenschappen "tijd" geeft (bijv. 13:30), dan kun je daar gewoon rekenkundige berekeningen mee doen met weer een tijd als uitkomst.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van je werk, gaat er nog een half uur tijd af: pauze waarvan je wordt geacht dat in je eigen tijd op te nemen. Alhier is 't zo dat je een uur pauze per dag neemt: een half uur verplicht in de tijd van de baas, en een half uur verplicht in je eigen tijd.
Maar ik geloof dat wel de volledige tijd wordt gehanteerd om 't loon te berekenen. Echter als je op een dag dan maar een keer een halve dag werkt, wordt 't ingewikkelder - want dan neem je niet de lange middagpauze.
Bij mijn Excel lijkt de 5e optie (ik heb de 6e in 't plaatje staan) bij Celeigenschappen/Tijd de beste optie.
Dan kan je er verder gewoon mee optellen, aftrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier;

cel B38 heb je bv 19:00 ingevuld
cel C38 ,, ,, ,, 21:00 ingevuld

Onderstaande formule maakt er nummerieke getallen van;

in dit geval 19 en 21

=(B38-INTEGER(B38))*24
=(C38-INTEGER(C38))*24

Gr.

TB