Ik heb een Asus Eeepc met XP die steeds langzamer werkt; is het bestand te groot? Zo ja welke actie moet ik ondernemen. Kortom wat is de oplossing.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Je kunt proberen je eeepc softwarematig op te schonen met een aantal programma's, zoals: CCleaner(gratis), Tuneup(30 dagen proberen) en MalwareBytes Anti-Malware(Gratis).

Ook is het misschien mogelijk om wat extra werkgeheugen in je laptop bij te plaatsen, maar als je niet handig bent met computers zou ik dat bij een computerwinkel laten doen.

Probeer ook om programmas die je niet gebruikt van je laptop te verwijderen. Dit kan onder andere in CCleaner onder het tabje gereedschap.

Als dit allemaal nog niet werkt kun je altijd nog een zogenaamde 'factory reset' doen waardoor je eeepc helemaal wordt teruggezet naar zoals hij was toen je hem kocht. Het is dan wel verstandig om eerst een backup te maken van je belangrijke bestanden. Je kunt hiervoor kiezen door bij het aanzetten van de laptop op F9 te drukken tot een menu verschijnt waarin je kunt kiezen voor Factory Restore.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt de instellingen wat optimaliseren.
Als je op deze link klikt, kun je precies zien wat je allemaal kunt doen om je pc weer sneller te kunnen laten werken.
http://www.schoonepc.nl/instal/instel3.html
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nadeel van xp is dat het logbestanden opslaat van elke actie die je doet en daardoor steeds trager wordt. Ga naar c schijf/users/naam gebruiker dan naar extra/ bestand en scrol on het scherm naar verborgen bestanden tonen. Klik scherm weg en klik op pictogram van de klok. Daar staan de logbestanden. Controle a selecteert alle bestanden dan delete en ja alle bestanden verwijderen. Sluit dan alle vensters. Ga naar start zoek. In het scherm klik je op zoek alle bestanden en mappen. Zet in de zoek opdracht prefetch en druk op zoek. Als de map gevonden is open dan de map. Handel dan op dezelfde manier als bij verborgen bestanden. Hierna is de computer opgeschoont en zal hij sneller werken. Doe dot een keer per masnd en hij zal zijn snelheid behouden. Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
Het kan geen kwaad om (na een backup) het hele ding eens opnieuw te installeren. In de handleiding staat hoe je de herstelpartitie moet gebruiken.
Daarnaast wordt windows steeds groter. XP startte ooit met een geheugenfootprint van 250MB, tegenwoordig slurpt een 'kale' windows met alle updates 450MB.
Dat is de helft van je RAM geheugen...
Uitbreiden naar 2Gbyte is daarom ook een optie.
De hierboven genoemde tools als Ccleaner helpen maar heel weinig als je niet veel overbodige rommel geinstalleerd hebt.