Waarmee en hoe maak je een ebook dat je op een Ipad kan zetten?

Welke software gebruik je en wat zijn de stappen die je moet uitvoeren om een boek (bijvoorbeeld een handboek over het gebruik van software) te schrijven en op een Ipad te plaatsen?

Ik zou in eerste instantie willen weten welke software je daarvoor kunt gebruiken. Ik weet dat het formaat dat een Ipad leest een epub formaat is.

In het boek wil ik afbeeldingen en tekst opnemen en ik wil nog uitzoeken of je bijvoorbeeld ook bewegende beelden op kunt nemen, zoals video of animaties of interactieve onderdelen (zoals een meerkeuzevraag).

Toegevoegd na 8 uur:
Dus de belangrijkste vraag is welke software er is om epub boeks te maken op een Windows PC. Het liefst software waarin ik meteen kan zien hoe het eruit ziet in die resolutie.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik kwam deze interessante link ook tegen: http://ipadtest.wordpress.com/2010/05/14/ibooks-epub-can-now-do-embedded-video/

Dit geeft wel weer wat ik wil bereiken.

Toegevoegd na 1 week:
> Ik heb inmiddels een e-book writer gevonden: Sigil.

Ook open Source. Dus Calibre kan je gebruiken om e-books te beheren of te converteren. Sigil om ze te maken. Voor Apple OS heb je meer keus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
4.1K

Het beste antwoord

Het maken van het boek zelf ( het schrijven ervan) kan in vele programma's, varierend van WORD TOT INDESIGN. Om het resultaat te converteren naar epub formaat gebruik je het gratis programma Calibre.. Hiemee kan je allerlei bestanden converteren naar diverse ebook formaten waaronder epub.

http://calibre-ebook.com/

Bovenstaande link geeft alle info over het programma . Je kan het er ook downloaden.

Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calibre lijkt me een mooie tool want ik zie dat het open source is. Ik heb het gedownload. Kan je er ook in schrijven, of alleen mee converteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat je in ieder geval hiermee geen boek kunt schrijven. Converteren werkt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. Voor het schrijven kan je eenvoudigweg MS Word of iets dergelijks gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calibre is idd heel handig. Ik gebruik het ook als mijn bibliotheek en om te converteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me alleen onhandig dat je niet meteen kunt zien hoe dat er dan uit komt te zien in een E-book.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calibre is goed om de epubs te beheren, met Sigil kan je e-bools maken.

Andere antwoorden (3)

Dat kan d.m.v. InDesign. Hoe dit exact moet weet ik niet, heb geen ervaring met het maken van ebooks. Er bestaan wel cursussen voor, maar deze kosten maarliefst bijna 500 euro. Zie m'n bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, van Adobe. Er zijn denk ik ook wel goedkopere cursussen hoor. Als ik op InDesign google is er veel info te vinden. Gek dat InDesign dan niet in Adobe's E-learning Suite zit.
Je kan een PDF maken, en hem dan met iBooks op je iPad zetten en lezen, of bedoel je dit niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Word kun je een bestand opslaan als PDF en dat kan je iPad lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is beslist geen antwoord op de vraag en dat had Bert123 ook al gevraagd. In de vraag staat dat het om een epub formaat gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen staren zich blind op iets, terwijl er alternatieven zijn. Ik bood er eentje. En ik, noch jij kan bepalen of het antwoord voor hem waardevol is. Het niet bieden zou erger zijn, want nu is de kennis wel aanwezig en kan hij zelf kiezen of hij het gebruikt of niet. Is het niet toepasbaar, kan hij het zo weer vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Evengoed bedankt natuurlijk voor het meedenken. Via deze optie kan je inderdaad snel een Word document op je Ipad beschikbaar maken. Ik weet dat je een PDF kunt bekijken. Het epub formaat is echter gebaseerd op XHTML voor wat betreft de bodytekst en ik zou daar meer mee willen doen. Daarnaast kan je als je een tekst in Word maakt niet zien hoe dit in een epub formaat eruit ziet. De indeling in paragraven zou ik dan mogelijk heel anders opzetten. Het maken van interactieve lesboeken staat nog helemaal in de kinderschoenen.