is het mogelijk om als windows 7 uit komt vista te updaten naar deze nieuwe versie en is dit dan gratis?

windows 7

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Gratis upgrade naar Windows 7 voor Vista-kopers tot 31 januari 2010
Door Pieter Molenaar, vrijdag 13 februari 2009 09:38, views: 35.577

Consumenten die een Vista-pc aanschaffen kunnen van 1 juli 2009 tot 31 januari 2010 gratis naar Windows 7 upgraden, zo blijkt uit nieuwe details van het 'Windows 7 Upgrade Program'. Het gaat echter slechts om drie versies van Vista.

Microsoft noemt het upgrade-plan, waarvan TechARP een nieuwe versie in handen kreeg, voorlopig 'Windows 7 Upgrade Program'. Klanten die na 1 juli 2009 een pc met Windows Vista kopen, kunnen aanspraak op de upgrade-regeling maken, terwijl de einddatum gesteld wordt op 31 januari 2010. Deze laatste datum kan echter nog veranderen als de ontwikkeling van Windows 7 vertraging ondervindt. De laatste dag waarop computerfabrikanten de Windows 7-versie vervolgens als upgrade aan hun klanten kunnen verstrekken is 30 april 2010. Computerfabrikanten zijn niet verplicht om mee te doen met het programma, maar de verwachting is dat de meeste dit wel zullen doen, omdat een gratis upgrade naar Windows 7 als verkoopargument kan worden gebruikt.

De regeling geldt alleen voor de Home Premium-, Business- en Ultimate-versies van Windows Vista en er kan enkel een upgrade plaatsvinden naar overeenkomstige versies van Windows 7. Bovendien kan de upgrade kan alleen worden uitgevoerd als de taal van de Windows Vista- en de Windows 7-versie overeenstemt. Een upgrade van Windows Vista 64bit naar de 64bit-versie van Windows 7 is mogelijk, maar een 32bit-versie van Vista upgraden naar een Windows 7 64bit niet. Wel is in dat laatste geval een schone installatie van Windows 7 toegestaan.

Hoewel een upgrade van Windows XP naar Windows 7 normaliter niet wordt toegestaan, kunnen gebruikers die hun Windows Vista-versie, geleverd bij hun pc, hebben gedowngraded naar Windows XP toch gebruik van de upgrade-regeling maken: ze beschikken immers over een Certificate of Authenticity voor Windows Vista. Ook voor deze optie geldt dat de upgrade naar Windows 7 als 'clean install' moet worden uitgevoerd. Het upgrade-programma voor Windows 7 vertoont grote gelijkenissen met de soortgelijke regeling voor Windows XP met betrekking tot de introductie van Windows Vista.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Microsoft gebruikt door zijn hele bestaan geschiedenis deze mogelijkheid al.
Gratis is het volgens mijn informatie echter nooit geweest.
Windows 7 wordt nu al weer gelanceerd als hét besturingssysteem maar is niet meer dan het afmaken van Vista.
Tip: ik als gebruiker van Windows, stap over op dat andere systeem; Mac.
enkele mensen zien overstappen en ben zelf helemaal om.
Mijn volgende systeem wordt een Mac.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het moet mogelijk zijn te upgraden, aangezien Vista en 7 dezelfde kernel zullen gaan gebruiken (volgens planning tenminste).
De verschillen tussen Vista en 7 zullen kleiner zijnd an de verschillen tussen XP en Vista.

Gratis?
Voor niets gaat de zon op.
Je zal toch echt een licentie moeten hebben.
Of daar op illegale manier aan te komen zal zijn, of dat de licentie kwestie omzeilbaar zal zijn is een totaal andere vraag.
En als die vraag al komt zal die strijdig zijn met de regelgeving rond www.goeievraag.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen weet dat Microsoft nooit maar dan ook nooit dingen gratis doet. Dus upgraden zal zeker kunnen omdat ze dan weer licenties verkopen. De vraag is of je het wil draaien aangezien het niet heel veel anders zal zijn dan Vista en het wel een kapitaal gaat kosten om aan te schaffen.

Zelf gebruik ik op mijn pc Linux (Ubuntu 8.10) lekker gratis en op mijn Macbook draait Leopard. De ideale combinatie. Geen gezeik en het werkt gewoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. De beta versie is wel gratis en nu beschikbaar. Je kan deze gratis downloaden, zie de link. Tijdens het opstarten kan je dan kiezen tussen Windows 7 of Vista. Let wel op. Microsoft is nergens voor verantwoordelijk omdat het een beta-versie is. Het is overigens ook Engelstalig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag moet je denk ik opsplitsen in een vraagstuk met betrekking tot licentie en met betrekking tot techniek.

Een Windows Vista gebruiker zal ongetwijfeld een upgrade licentie kunnen aanschaffen. Microsoft staat meestal toe om een licentie upgrade te doen vanaf twee voorgaande versies. Vaak worden deze upgrades vlak voor lancering van het nieuwe OS gratis aangeboden om een stagnatie in computerverkoop te voorkomen.

Technisch gezien zal je waarschijnlijk wel van Vista naar 7 kunnen upgraden, maar dit is meestal sterk af te raden. Meestal is het beter om het besturingsysteem vanaf een nieuwe installatie te plaatsen. OS upgrades zijn berucht om te breken vanwege issues met aanstuursoftware.