waarom hebben de meeste .gif plaatjes een lage resolutie

meestal to 250X250, een moderne pc kan toch veeel meer dan dat

Toegevoegd na 6 uur:
ik heb het niet over internet gifjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
2.5K
rose
13 jaar geleden
Over welke plaatjes gaat dit dan?

Antwoorden (6)

Dit wordt nog steeds gedaan om websites zo 'lichtgewicht' als mogelijk te maken. Hoe lager de resolutie, hoe kleiner het bestand en hoe sneller de website laadt.

(En als je veel illustraties op je website gebruikt scheelt het mega)
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste rose, Het bestandsformaat .gif heeft niks te maken met dat het zo licht mogelijk wil zijn daar is het .gif formaat niet voor bedoelt en doe je het ook tekort mee. .Gif is een bestand formaat net als .png .jpg .jpeg ieder formaat dien een ander doel maar heeft totaal geen betrekking op resolutie. Je maakt het immers zo groot als je wilt. Een .gif van 250X250 is net zo groot als een jpg bij 250X250 met het verschil dat .gif voor andere doeleinden word gebruik dan jpg.
rose
13 jaar geleden
Beste Toollight, Je moet wel lezen wat er staat. Er staat niets over het bestandsformaat Gif, maar iets over de resolutie, en voor alle bestandsformaten geldt dat de bestandsgrootte groeit met de resolutie. Het verhaal geldt evengoed voor Jpeg en PNG. Ik ging ervan uit dat het over (.gif) plaatjes op het web ging. Dat de vraagsteller vervolgens zijn vraag toespitst heeft met mijn verhaal niets te maken.
Een gif file is tegenwoordig al een vrij oude standaard en wordt grotendeels gebruik op het internet om laadtijden en dataverkeer zo laag mogelijk te houden in een tijd dat dat er nog toe deed inbel modems etc
Als de kwaliteit van het plaatje er niet zoveel toe doet dan wordt vaak gif gebruikt. bovendien word een gif formaat vaak gebruikt om animaties te maken en dan is de hoeveelheid data
zeker van belang al speelt dat met de huidige snelheid van het internet een mindere rol de standaard is gebleven
van belang zijn ze zeker nog wel op gsm en smartphone hoe minder data hoe sneller het laadt
capthavoc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheid waarmee het bestand wordt geladen word niet door de resolutie bepaalt de resolutie geeft enkel de grootte van het bestand weer. De laadtijd wordt bepaald door hoesnel de afbeelding kan worden geladen dit hangt dus af van hoeveel kb de afbeelding is.
De compressie die in gif plaatjes gebruikt wordt is niet zo goed, waardoor een beetje plaatje al gauw te groot wordt om snappy in te laden. Probeer maar eens het zelfde plaatje op te slaan in jpg of nog beter in png. Deze worden voor grotere plaatjes tegenwoordig gebruikt. Met name png is een erg goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is echt een nonsense antwoord compressie heeft niks met het formaat te maken helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje kort door de bocht. Als de grootte in bytes van het bestand niet uitmaakt dan heb je gelijk. Helaas maakt dit vaak wel uit. Bewaar een foto van enkele mbytes (raw) eens als gif en als png en jpg dan zie je de verschillen in bestand grootte bij dezelfde resolutie (dpi) en de grootte in pixels. Daarom is de grootte in pixels bij een gekozen opslag (en compressie) formaat zoals gif wel van belang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gif en png wordt gebruikt om transparante afbeeldingen mee te maken of animaties met bijvoorbeeld imageready. Als dit niet nodig is wordt er standaard gekozen voor jpg. Met beide formaaten is het mogelijk eindeloos compressie toe te passen, dus theoretisch kan je de bestandsgrootte op 0 bytes laten eindigen. Als je een rawbestand heb dit houdt dus in dat het het orginele bestand is welke geen transparantie of animaties bevat is het zinloos om deze op de eerste plaats op te slaan in gif of png je schrijft dat het plaatje al gauw te groot wordt dat hoeft niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan bewaar jij toch lekker al je foto's in gif formaat?? Of is er toch iets meer aan de hand :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan bewaar jij toch lekker al je foto's in gif formaat?? Of is er toch iets meer aan de hand :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik de foto bewerk met een transparante achtergrond of er een animatie van maak dan bewaar idd als .gif of .png
Als aanvulling op alle (prima!) antwoorden: als je zelf een zwaarder gif-bestand wilt maken (bijvoorbeeld van verschillende foto's, plaatjes of een combinatie daarvan), dan kan dat heel simpel met een programma als Photoscape. De website lijkt nu even uit de lucht te zijn, maar je kunt het programma overal downloaden, b.v. hier:
http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/PhotoScape+fotobewerking
Onder "gif-animatie" voeg je naar keuze 2 of meer foto's toe, tijd waarin je ze wilt laten rouleren, overgangseffecten en het formaat waarin je de foto's wilt tonen. Hoe groter het formaat dat je kiest, des te minder mogelijkheden je hebt om het -gif-bestand op een website te zetten of te verzenden.
Pieter2011
13 jaar geleden
Gifjes als in 'animated' gif zijn per frame een nieuw plaatje. Zie het als een 'film' maken met allemaal tekeningetjes achter elkaar zetten, en die dan snel omslaan. Je moet dan dus elk plaatje opnieuw maken met een klein verschil. De resolutie is laag omdat het bestand al vrij snel groot wordt: het bestand kan meer dan 20 losse plaatjes bevatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
The Graphics Interchange Format (GIF) is a bitmap image format that was introduced by CompuServe in 1987 and has since come into widespread usage on the World Wide Web due to its wide support and portability.

Maar goed om antwoord te geven op jouw vraag.

Waarom de meeste .gif plaatjes een lage resolutie hebben meestal 250X250, een moderne pc kan toch veel meer dan dat.

.gif word gebruik om animatie plaatjes te gebruiken waarbij je meerdere plaatjes achter elkaar ziet .gif bied de mogelijk om transparant te zijn mede als .png wat .jpg niet biedt.

Of 250 X 250 de meest gebruikte grootte is wat betreft .gif gebruik op het internet valt te betwisten maar dit terzijde.

.gif dient maximaal 250 kleuren en de mogelijk tot transparantie wat inhoud een doorzichtige achtergrond.

En daar ligt ook de kracht van het compusurve formaat
als je echt de achtergrond wilt weten van het .gif formaat check http://nl.wikipedia.org/wiki/Graphics_Interchange_Format

Toegevoegd na 21 minuten:
oftewel het .gif formaat heeft geen betrekking op een lage resolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Je geeft eigenlijk helemaal geen antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is eigenlijk helemaal geen vraag dit is een vaststelling een aanname dat de meeste .gif plaatjes een lage resolutie hebben en dan willen weten waarom. En je schrijft geen internetgifjes.
Voor welke toepassing wil je dit dan weten ?
rose
13 jaar geleden
Het is niet mijn vraag, Toolight.