Is het in Excel mogelijk om een som functie te gebruiken voor gemarkeerde kleurcellen?

Alle cellen met kleur x tellen

Toegevoegd na 52 seconden:
Eigenlijk wil ik alleen maar het aantal cellen met kleur x weten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
47.6K

Antwoorden (3)

Ik heb al een tijdje niet meer met Excel gewerkt dus weet niet zeker of ik het goed heb maar voor zover ik me kan herinneren ga je eerst in een lege cel staan, daar waar je ht antwoord wil, dan klik je het "is gelijk teken" = aan boven in de bewerking balk en daarna de cellen aanklikken (in jou geval de gekleurde) en dan op somteken klikken boven in bewerking balk waarna de som er onder moet komen. Zo kun je dus ook cellen optellen die niet netjes onder elkaar staan, door ze gewoon aan te klikken. Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb.

Succes,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen functie die kan kijken naar de kleur van een cel. Wanneer de kleur een gevolg van voorwaardelijke opmaak is, zou je met de functie 'AANTAL.ALS' kunnen tellen hoeveel cellen er voldoen aan de voorwaarde.

De functie zou dan zijn: AANTAL.ALS(Alle cellen waarbinnen je wilt zoeken;Voorwaarde)

Die voorwaarde kan dan weer een berekening oid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je met kleur de achtergrondkleur van een cel bedoelt. Natuurlijk is dat mogelijk, maar dat is geen standaardfunctie,dus die zal je zelf moeten maken.

Dat klinkt lastiger dan het is;
1) Ga naar de macro editor door op ALT+F11 te drukken
2) voeg daar een moduleblad toe (Menu / invoegen / module).
3) Zet daar de volgende formule (VBA-code) in)

Function TelKleur(R As range, CelKleur As range) As Integer
Dim C As Object, Kleur As Integer

Kleur = CelKleur.Interior.ColorIndex
TelKleur = 0

For Each C In R
If C.Interior.ColorIndex = Kleur Then TelKleur = TelKleur + 1
Next

End Function

4) In Excel kan je nu de net gedefinieerde functie Telkleur
gebruiken, bijvoorbeeld =telkleur(A1:A10;E9)

De eerste parameter is de range waarin je wilt tellen, de tweede een cel die de kleur moet hebben waarvan je wilt weten hoe vaak die voorkomt.

Veel succes