Mag ik een spel downloaden, als ik het origineel ook bezit?

Stel als ik een spel download, om het als ''back up'' te hebben zegmaar ( ja hier raken soms nog wel eens spellen kwijt..), mag ik die dan rustig downloaden als ik het origineel ook bezit?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 5 uur:
Dus als ik het seeden uitzet.. ben ik eigenlijk gewoon legaal bezig? (je kan bij het programma wat ik gebruik kiezen of je seeden aan zet... dus als ik het uit laat, ben ik gewoon legaal bezig?! ).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
2.3K

Antwoorden (6)

Nee het recht op thuiscopie is alleen voor muziek.

Toegevoegd na 16 uur:
Een reservekopie van een computerprogramma software mag alleen door de rechtmatige verkrijger gemaakt worden. Hiermee wordt de koper of licentienemer van de software bedoeld. Wie dus een CD-ROM met software koopt in de winkel, mag hiervan een reservekopie maken. Maar software zonder toestemming downloaden "als reservekopie" is verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft het over het maken van een backup en dat mag best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft het over het downloaden!
Leer lezen uit je eigen bronnen "Een reservekopie van een computerprogramma software mag alleen door de rechtmatige verkrijger gemaakt worden. Hiermee wordt de koper of licentienemer van de software bedoeld. Wie dus een CD-ROM met software koopt in de winkel, mag hiervan een reservekopie maken. Maar software zonder toestemming downloaden "als reservekopie" is verboden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik reageerde op jouw antwoord. Jij had het over het maken van een thuiskopie en dat is iets anders dan een backup/reservekopie. Leuk dat je mijn bron jat en daarmee je eigen antwoord aanvult :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het niet over het kopieren van de CD thuis. Ik heb het over de regeling thuiskopie. Dat is immers gewoon de naam van de regeling waarin staat wat de rechten zijn voor het hebben van een kopie voor eigen gebruik. Een bestand downloaden van internet is ook gewoon een kopie voor thuis. Jij schrijf over het zelf maken van een back-up. Dat mag niet. En in je eigen antwoord schrijf je dat ook. Maar daar gaat zijn vraag niet eens over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, software/games vallen juist niet onder de thuiskopieregeling. Zelf een backup maken mag dus wel, als je zelf een kopie maakt van de originele cd. Het mag niet door dezelfde software te downloaden. Lees de bron nog maar eens.
Volgens mij wel hoor, dat was een aantal jaren geleden een issue toen er allerlei Gameboy roms en emulators verschenen op internet. In de praktijk wordt dat allemaal gedoogd, maar officieel mag je een spelletje dat je hebt gekocht op je Gameboy daarna ook downloaden van internet en op je computer spelen. Denk dat het met PC games ook wel zo is, maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag alles downloaden wat je maar kan vinden, het is alleen illegaal om het weer aan iemand anders te seeden, en als je torrents download gaat dit vanzelf, en dit is dus illegaal.

Als je gewoon van filefront, mediafire of welke file-sharing website dan ook een kopie weet te bemachtigen is dit gewoon legaal.

(En wat maakt het uit of het legaal is, scheelt je een hoop geld, je kan er zelfs behoorlijk wat mee verdienen :) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag heus niet zomaar alles downloaden. Muziek en films ja (maar die mag je dan niet seeden, zoals je al zei). Maar voor software gelden andere regels. Die mag je gewoon niet zonder toestemming van de eigenaar kopiëren/downloaden.
Nee, dat mag niet. Het downloaden of kopiëren van software en games is illegaal, zelfs als je in het bezit bent van de originele versie.

(Bij muziek en films ligt het anders, hier is downloaden wel toegestaan maar uploaden weer niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je mag het niet downloaden als backup/reservekopie. Je mag wel zelf een kopie maken van de originelen, maar uitsluitend voor backupdoeleinden.

Zie mijn link voor een redelijk uitgebreid verhaal hierover. Klik op het kopje "Rechtmatige verkrijger" en lees dan de eerste alinea. Daarin wordt je vraag beantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil de minnaar even uitleggen wat er fout is aan mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat maar, zal Kim wel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja antwoord was al gegeven in het eerste antwoord op de vraag he. Alleen nu dan aangevuld met informatie waar hij niet om vroeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is wezenlijk anders. Meld het anders maar aan de moderators als dubbel antwoord.
Misschien dat downloaden officieel niet mag, maar als jij kunt aantonen dat jij de rechten om dit spel te gebruiken hebt gekocht (dus bij aankoop van je cd-rom) dan mag er dus ook kopien van hebben voor eigen gebruik. Je mag het alleen niet uploaden, zodat anderen het kunnen downloaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg je nu dat je wel mag downloaden als je het spel al gekocht heb? Of begrijp ik je verkeerd? Het mag nl. niet.