Wat betekent de melding "Kaspersky hung on starting"?

In de event log (Windows Vista Ultimate 64 UK) zie ik, elke keer als ik de computer start, de volgende fout:

Log Name: System
Source: Service Control Manager Eventlog Provider
Event ID: 7022
Level: Error
User: N/A
OpCode: Info

Met als beschrijving:
The Kaspersky Anti-Virus service hung on starting.

Toch lijkt Kaspersky het daarna gewoon te doen. Ik krijg tenminste meldingen dat mijn USB-staaf gescand is wanneer ik die erin steek.

Waar komen die meldingen in de Event Log vandaan? Betekenen ze dat er iets fout zit, of betekenen ze alleen maar dat Kaspersky te lang doet over het opstarten, zodat Windows (onterecht) denkt dat het proces hangt?

Toegevoegd na 2 minuten:

Wat mij verder opvalt:

Na het starten van de computer zie ik vrij snel het inlogscherm met de tekst "Press Control-Alt-Del to log on". Zodra dat scherm verschijnt, is de harde schijf even stil. Drie seconden later begint het lampje van de schijf te branden. De harde schijf is dan vier tot vijf minuten continu bezig - geen idee waarmee, maar als ik op dat moment probeer in te loggen is het systeem extreem traag.

Ik moet dan wachten tot de harde schijf tot rust is gekomen, en pas dan Control-Alt-Del indrukken om in te loggen.

Ik heb het gevoel dat dit aan Kaspersky ligt, maar dat weet ik niet zeker.

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Je bent niet de enige met dit probleem. Zie de link in de bron. Alle pogingen daar om het te verhelpen zijn op niets uitgelopen, daar word je niet vrolijk van. Het verklaart ook de wachttijd bij het inloggen, dat wordt daar ook zo beschreven. Ik zou zeggen: weg met Kapersky. Er is uitstekende gratis antivirussoftware: Avast!, Microsoft Essentiels, etc.
escape
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik had vorig jaar nu juist Kaspersky gekocht omdat dit product zeer goed uit een aantal tests kwam, en omdat ik in het begin geen enkele nadelige invloed bemerkte op de systeemprestaties, zelfs bij maximaal strenge instellingen. Die gigantische traagheid begon pas een paar maanden geleden. Sindsdien is het langzaam erger geworden. Overigens is het systeem na de initiële opstarttraagheid wel normaal responsief. Zou een gratis upgrade van mijn huidige KAV-2010 naar KAV-2011 helpen? Ik dacht eigenlijk dat Kaspersky dat zelf zou doen als onderdeel van zijn updatecyclus, maar dat blijkt niet zo te zijn.