Moet je actie ondernemen als je via social media een onbekende treft met expliciete doodswensen?

Via via kwam ik enkele maanden geleden op de Facebookpagina van een voor mij onbekend en niet aan mij te relateren persoon terecht die overduidelijk moeite heeft met de wereld en het (zijn) leven. Hij dweept met het beëindigen van zijn aardse bestaan en hij verlangt naar een mooi liefdevol hiernamaals, waar zijn huidige problemen opgelost zullen zijn in zijn beleving. Hij komt verder over als een zeer gevoelig persoon, die echter door teleurstellingen cynisch is geworden en het lijkt te hebben opgegeven.
Ik heb een tijdje geworsteld of ik mij er als vreemdeling mee moest bemoeien, per slot van rekening kent hij mij niet, zit hij misschien helemaal niet te wachten op hulp en enkele "wat weet ik nou van het leven?"-argumenten hielden me ook af van actie ondernemen (ik ben geen hulpverlener en eerlijk gezegd zit ik ook niet verlegen om (andermans) problemen, arrogant, maar de waarheid.)
Toch stelde ik me voor wat ik in een minder abstracte, vergelijkenswaardige, situatie zou doen, dus bijvoorbeeld als ik iemand echt op de rand van de brug zou zien staan. Dan zou ik het niet kunnen verkroppen mijn blik af te wenden en door te lopen, ik zou absoluut een poging doen een handreiking te doen of op de persoon in te praten.
Met die wetenschap heb ik dus toch eerst een vriendschapsverzoek gestuurd (die hij in eerste instantie accepteerde) en vervolgens een - hopelijk - open bericht gestuurd naar de jongen in kwestie, met de vraag of ik hem kon helpen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gevolg was niet alleen dat hij mij direct weer ontvriendde, maar ook zo'n 75% van de rest van zijn digitale vriendenclub, tot hij een handvol overhield (je leest op zijn pagina over eenzaamheid en je pijnlijk in de steek gelaten voelen)
Hij heeft verder niet op mijn handreiking gereageerd, wat natuurlijk zijn goed recht is. Ik heb het dus maar opgevat dat hij geen behoefte heeft aan bemoeienis van mijn kant, misschien zelfs überhaupt eigenlijk geen hulp. Dat kan.
Ik stel mijn vraag omdat ik mij afvraag hoe je in dergelijke gevallen iemand werkelijk in zijn/haar waarde laat.. iemand respecteren in zijn (zelfverkozen?) omstandigheden, hoe zwaar of zwart ook? Of toch kijken of je tot iemand, desnoods met wat stevige overredingskracht, kunt doordringen en zo hopelijk een leven kan redden, wat hoe dan ook waardevol is, zelfs als de eigenaar ervan dat niet zo
ervaart.
Tweede deel van mijn vraag is wat wenselijk gedrag in dezen is op dat vage internet medium. Ben benieuwd naar jullie mening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oja, omdat het me toch aangreep, zo'n noodkreet in de ether, check ik zijn pagina nog wel eens. Hij plaatst nog steeds berichten, hoewel niet al te vrolijk, maar hij leeft nog, gelukkig ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(De toon van zijn berichten en expliciete doodswens zou ook een roep om aandacht kunnen zijn, dat besef ik mij. Maar dan nog.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had ook ooit zo iemand op Facebook ; een spelletjesvriend. Wanhoop, ellende, depressie, overal zwarte wolken, diepe treurnis, en iedereen moest het lezen ;-) Leverde nogal een hevige strijd na een paar gebroken relaties geloof ik. Intussen speelde hij vrijwel alle spelletjes die ik ook deed, en ruim een jaar later had hij ineens een relatie en ging het weer heel goed met hem ;-)
Antoni
7 jaar geleden
Voor wat het waard is: de volgende tekst vind je in artikel 450 van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht: "Titel V. Overtreding betreffende hulpbehoevenden Artikel 450 Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie." Of er in het door jouw beschreven geval sprake is van acuut levensgevaar, is naar mijn mening zeer de vraag!

Het beste antwoord

Je verantwoordelijkheid gaat moreel gezien niet verder dan wat je geprobeerd hebt : een helpende hand reiken. En zelfs dat is niet "verplicht", sterker nog, dan zou de man vermoedelijk sowieso geen leven meer hebben , als IEDEREEN die zijn berichten leest (wettelijk) verplicht zou zijn zich met hem te bemoeien. Een vreemde kun je niet dwingen, noch proberen op te sporen om je persoonlijk met zijn leven te bemoeien. Je kunt wel dat hele kleine kiertje pakken om te proberen dat hele kleine sprankje hoop te geven door bijvoorbeeld een mogelijke oplossing te bieden uit concrete problemen, of een opbeurend woord. Maar daar houdt je "macht" op.

Maar mensen die werkelijk het leven niet meer zien zitten en er een einde aan willen maken, schreeuwen dat in de regel niet van de daken. Zelfs mensen die ze heel goed kennen lezen niet altijd tussen de regels door, en vaak komt het als een volslagen verrassing.

Ik denk daarom dat je jezelf gerust mag stellen met de gedachte dat het deze persoon vooral gaat om de aandacht, en wellicht de therapeutische werking van het verkondigen van zijn gedachten en gevoelens - concreet of niet - op Facebook. ALS hij al serieuze plannen heeft, heeft hij er blijkbaar niet veel haast mee ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haha, touché! Dat heb je weer mooi omschreven Marleen. Ja ik denk ook dat je gelijk hebt. Misschien was mijn vraag dan meer van breder maatschappelijke aard; hoe stel je je op als een vreemde in nood lijkt te verkeren. Verplichten is zeker niet reëel, maar wat is wijsheid qua al dan niet actief benaderen. Iemand kunnen redden is een illusie vaak, maar neemt niet weg dat je wel een intentie kan hebben iemand te steunen en liefst de goede (=vrolijke) kant op.
Bedankt voor jouw inzichten.