Kun je door een youtube claim een boete krijgen? heb namelijk een youtube video die geclaimed is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://support.google.com/youtube/answer/6013276?hl=nl
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is de reden dat hij geclaimd is? En door wie?
Je krijgt volgens mij geen boet ik had ook wel eens een video op youtube gezet en daar had ik een liedje van een bekende zanger onder gezet en toen werd hij geclaimd geen boete.

Antwoorden (1)

Een claim op je video is vaak minder erg dan het lijkt. Het betekent in eerste instantie niets meer en niets minder dan dat iemand anders aangeeft dat jij zijn of haar content gebruikt.In veel gevallen vind de eigenaar van de originele content het niet erg dat je de content gebruikt. In ruil voor het gebruik plaatsen zij advertenties bij jou video. Het grootste nadeel hiervan is dat je zelf geen inkomsten met je video kan genereren.
Het kan ook zo zijn dat de eiser niet wil dat de video in bepaalde landen zichtbaar is. De eiser heeft dan bij het indienen van de claim aangegeven welke landen zijn uitgesloten. Vaak is dat, omdat de eiser of YouTube zelf afspraken heeft met dat land over de verdeling van inkomsten. Een duidelijk voorbeeld hiervan is Duitsland, waar sinds 2009 veel video’s van grote artiesten niet worden weergegeven, omdat de Duitse variant van stichting BREIN geen afspraken heeft met YouTube.
In het voorbeeld zie je dat deze video in 7 landen is geblokkeerd. Door met de muis over de i te bewegen zie je in welke zeven landen de video niet beschikbaar is.
Het klinkt allemaal spannend een claim op je video, maar vaak vallen de gevolgen dus wel mee. Tenzij de video in het land met je doelgroep is geblokkeerd natuurlijk. Wat de reden van de YouTube content ID-claim ook is, je kan verschillende acties ondernemen.
Tot voor kort kon je akkoord gaan met de claim. Je gaf dan aan dat je wist dat je content van een andere partij gebruikte en dat je verder geen actie wenste. Deze optie lijkt echter sinds kort verdwenen. YouTube adviseert je tegenwoordig om niets te doen als je akkoord bent met de claim.
Een andere mogelijkheid is om de muziek te verwijderen of te vervangen. In YouTube zelf kan je er voor kiezen om de muziek waar de claim op zit te verwijderen uit de video. YouTube knipt dan als het ware het fragment uit de video en laat de rest zoals die was. Wil je toch muziek gebruiken? Dan kan je kiezen voor muziek uit de muziekbibliotheek van YouTube met meer dan 150.000 rechtenvrije nummers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pieter2011
7 jaar geleden
Ik vraag me af of je er altijd zo makkelijk mee wegkomt. Toevallig heb ik vorige week een reactie bij een video geplaatst waarin een fragment van een door mijzelf gemaakte video is geplakt. Toen mijn (niet onvriendelijke, maar wel naar het copyright verwijzende) reactie werd verwijderd, keek ik naar de mogelijkheid om bij YouTube een klacht in te dienen. Daar vond ik deze pagina:
https://support.google.com/youtube/answer/2807622
Daarin staat o.a.:
"Als u ervoor kiest de verwijdering van de video aan te vragen door een melding van een auteursrechtschending in te dienen, moet u er rekening mee houden dat u een juridische procedure start".
Dat gaat toch heel wat verder dan wat jij beschrijft!