Wanneer mag ik youtube-muziek gebruiken onder mijn video´s?

Hoe weet ik dat ik muziek van andere mag gebruiken om onder mijn video's te plaatsen? En als ik copyrighted muziek wil gebruiken, hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Copyrighted muziek gebruik mag niet, behalve als de eigenaar van het copyright je toestemming geeft. Je kan op YouTube vaak wel copyright-vrije muziek vinden die je mag gebruik in je video's. Wel moet je dan vaak de link van het kanaal of een kleine credit erbij zetten naar de maker. Als er niet bij staat dat het copyright-free is mag je het dus niet gebruiken. Doe hier heel voorzichtig mee, want als je muziek met copyright gebruikt en het word herkend door YouTube kan je geen geld verdienen aan de video, maar als de eigenaar de muziek "claimt" kun je een zogenaamde "strike" op je kanaal krijgen. Heb je er 3, dan wordt je kanaal verwijderd.

Enkele bronnen voor copyright-vrije muziek zijn:
http://incompetech.com/music/royalty-free/
http://www.bensound.com/royalty-free-music
http://www.audiomicro.com/royalty-free-music

Kijk op de site goed onder welke voorwaarden je de muziek mag gebruiken. Meestal is het een standaard om de naam van de site, de naam(of namen) van de muziek die je gebruikt, en de maker van deze liedjes erbij te zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als ik de muziek een beetje aanpas? Als ik de muziek een beetje vertraag of versnel? Is het dan nog steeds copyright?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is het nog steeds gecopyright, omdat je het gebruikt voor een nieuw product, oftwel het aangepaste nummer. Hier had je ook het recht niet voor, omdat jij geen toestemming hebt van de eigenaar van die muziek om het te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En hoe kan ik zien dat youtube muziek copyright-vrij is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil deze muziek toevoegen maar ik weet niet hoe ik dit moet doen met youtube: https://www.youtube.com/watch?v=1BWFiqnCyVY Wat moet ik doen om dit nummer te kunnen gebruiken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan zien dat het copyright vrij is als het er expliciet bij staat. Anders kan je het niet gebruiken. Dat nummer heeft hier geen vermelding van en je kan het dus helaas niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit kanaal: https://www.youtube.com/watch?v=j4KHR4x3zuE gebruikt stukjes film van streamers, hoe zit het daarmee? Is dit ook copyright gebruik?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een compilatie en deze streams hebben geen copyright. Het is niet "gemaakt" of muziek/film en het is dus ook niet echt erg als ze dit gebruiken. De muziek die eronder zit is dus waarschijnlijk copyright-free of ze hebben toestemming van de maker/ze hebben het nummer gekocht op een website waardoor ze gewhitelist worden, wat inhoud dat zij die muziek mogen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik kan je aanraden om monstercat te gebruiken als muziek onder videos maar dat is wel allemaal dubstep achtig wat bijvoorbeeld niet zo goed past onder een makeup turtorial ofzo :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag geen muziek van Monstercat gebruiken, behalve als je er een plek op de whitelist/licentie voor koopt, dat kost ongeveer 10 euro per maand.