Hoelang bewaard facebook je gegevens?

Ik vroeg mij af hoelang facebook je gegevens bewaard ook als je deze verwijderd hebt. Of als je account verwijderd hebt enzo.

En zijn er regels voor websites hoelang ze deze gegevens mogen bewaren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Als je je account sluit, krijg je de melding dat je nog twee weken bedenktijd krijgt en dat dan je account echt verwijderd wordt.

Maar in werkelijkheid bewaart Facebook je gegevens. In principe eeuwenlang, want er
is nog geen regelgeving die dit verbiedt.

Toegevoegd na 1 uur:
Er is overigens een verschil tussen deactiveren en verwijderen van je account.

Deactiveren betekent:
Met deze optie kun je Facebook verlaten, maar ook terugkeren wanneer je maar wilt.

Permanent verwijderen betekent volgens Facebook:
- Je kunt geen toegang meer krijgen tot je account.
- Sommige dingen die je doet op Facebook worden niet opgeslagen in je account. Nadat je je account hebt verwijderd, kan een vriend bijvoorbeeld nog steeds berichten hebben die je hebt verstuurd. Die informatie blijft bestaan nadat je je account hebt verwijderd.
- Het kan maximaal 90 dagen duren voordat alle dingen die je hebt geplaatst, zijn verwijderd, zoals foto's, statusupdates en andere gegevens die zijn opgeslagen in back-upsystemen. Terwijl deze gegevens verwijderd worden, zijn deze niet toegankelijk voor andere Facebook-gebruikers.
- Kopieën van sommige items (zoals logbestanden) kunnen om technische redenen in de database blijven staan. Als je je account verwijdert, wordt dit materiaal ontdaan van elke vorm van persoonlijke identificatie.

Er is dus geen (wettelijke) controle of je gegevens werkelijk verwijderd worden. Mensen die hun account permanent verwijderd hebben, blijken jaren later zonder problemen weer in te kunnen loggen.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Heeft dat bewaren niet te maken met privacy regelgeving te maken?
SimonV
9 jaar geleden
Over de duur van het bewaren is volgens mij niets vastgelegd.
Wel over het bewaren zelf:
"Het kan zijn dat we je gegevens gebruiken, bewaren en delen als antwoord op een juridisch verzoek (zoals een bevel tot huiszoeking, gerechtelijk bevel of dagvaarding) indien we te goeder trouw menen dat de wet ons hiertoe verplicht. Dit geldt eveneens voor het tegemoetkomen aan verzoeken uit rechtsgebieden buiten de VS wanneer we te goeder trouw menen dat dit wettelijk vereist is, van toepassing is op gebruikers uit het betreffende rechtsgebied en in overeenstemming is met internationaal aanvaarde normen. We kunnen gegevens ook gebruiken, bewaren en delen wanneer we overtuigd zijn dat dit noodzakelijk is om: fraude of andere illegale activiteiten te detecteren, te voorkomen en aan te pakken, om onszelf, jou en anderen te beschermen (waaronder in het kader van een onderzoek) of om de dood of dreigend lichamelijk letsel te voorkomen. "
https://nl-nl.facebook.com/about/privacy
SimonV
9 jaar geleden
Facebook valt overigens buiten de Wet Bewaarplicht:
"De Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens is een Nederlandse wet die per 1 september 2009 in werking is getreden. De wet houdt in dat internetproviders en telefonie-operators diverse gegevens over internet- en telefoniegebruik gedurende zes tot twaalf maanden moeten bewaren, zodat deze door de politie en de inlichtingendiensten kunnen worden gebruikt bij het bestrijden van terrorisme. De wet wordt door sommigen gezien als een privacygevoelige maatregel."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_bewaarplicht_telecommunicatiegegevens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je ook toevallig waarom ze daar buiten vallen? Ik vind het gewoon vreemd dat ze van de weet ik hoeveel gebruikers al die gegevens willen bewaren. Ik snap dat bedrijven het voor een aantal maanden je gegevens bewaren, maar voor eeuwig vind ik nog al wat. Of ben ik de enige die er zo over denkt
SimonV
9 jaar geleden
Ik weet niet waarom Facebook er (nog) niet onder valt.
Bewaren is lucratief: jouw ("verwijderde") gegevens met persoonlijke informatie zijn geld waard, zeker als ze gekoppeld kunnen worden aan andere sites die je bezoekt. Op grond daarvan kun je bijvoorbeeld op jou toegesneden internetadvertenties voorgeschoteld krijgen.