hoe kan het dat me wifi zo sloom is?

Ik heb een duur contract bij ziggo (100mb p/s) internet, en een Asus router (99€) maar t wifi is nog op klein afstand en sloom

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Ten eerste is er de versie van je wi-fi. De meest voorkomende vandaag de dag zijn 802.11g (max 54Mb/s), 802.11n (max 600Mb/s) en 802.11ac (max 1600Mb/s). Om die snelheden te halen moeten zowel je router als je laptop/PC/tablet/... dezelfde versie ondersteunen.
Ten tweede kan het ook zijn dat er in de buurt een stoorzender aanwezig is. Een andere router (van de buurman), een microwave, een babyfoon, een muur met gewapend beton, ...
En tenslotte kan het ook zijn dat de site die gegevens die je vraagt gewoon niet aan die 100Mb/s kan leveren.

Surf eens naar http://www.speedtest.nl/TestSuite/TestController.asp daar kan je alvast eens testen welke snelheden je kan halen.
Probeer ook eens te internetten via de kabel. Dit elimineert alvast de tweede optie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om nog iets toe te voegen op de uitleg van mbsaerens hierboven:

Om je snelheid beter te maken kan je misschien in de router het "channel" aanpassen. Hierdoor werkt jouw wifi op een andere frequentie en kan het zijn dat je minder storing ondervind van andere wifi signalen bij jou in de buurt.

De meestgebruikte channels zijn volgens mij 1, 6 en 11, maar je kan eventueel software gebruiken die kijkt welke channels in jouw omgeving het minst gebruikt worden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo'n overzicht van in gebruik zijnde channels kan je soms vinden in de software van je router.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ook in software als InSSIDer.
Misschien is de computer zelf langzaam doordat hij weinig RAM-geheugen heeft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het een tablet of telefoon is, die zo'n slome verbinding heeft, kan de oorzaak zijn dat je op een publieke HotSpot zit, ipv je persoonlijke WiFi. Dat kan die van jezelf zijn, of van 1 van de buren. Dit zijn publieke hotspots, en die zijn veel trager dan je eigen WiFi. Dit kan alleen als je apparaat op die publieke hotspots is ingesteld.
Hoe dan ook, het is te zien aan de naam: staat er alleen Ziggo, dan zit je op een hotspot. Staat er bijv. Ziggo75621, dan zit je op je eigen persoonlijke WiFi.