Use a text editor (e.g. notepad) to replace all occurrences of "." by ",". Then load the data.

Hoe doe ik dit voor EXCEL, moet ik een code maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als ik je goed begrijp, wil je gegevens uit een tekstbestand inlezen in Excel, en krijg je dan deze melding.

Als ik dat goed begrijp, kun je het volgende doen:

Eerst open je Kladblok. Je kopieert de gegevens waar het om gaat, in Kladblok.

Nu kies je in Kladblok voor Bewerken en dan voor Vervangen (ik geloof dat het zo heet in de Nederlandse versie - ik heb hier de Engelse versie, en dan heet het Edit en dan Replace).

Vul nu in het eerste veld . (een punt) in, en in het tweede veld , (een komma). Klik dan op de knop Alles vervangen.

Nu sla je vanuit Kladblok het bestand op, voor de zekerheid onder een andere naam (zodat je oorspronkelijke gegevens niet verloren gaan).

Nu kun je naar Excel. Je kunt nu opnieuw proberen je gegevens in te lezen. Je kiest nu natuurlijk voor het bestand dat je zojuist in Kladblok hebt opgeslagen.

Als het goed is, lukt het inlezen nu wel zonder foutmeldingen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Probeer het eerst eens met het hele bestand, dat gaat wel zo snel. Ik bedenk me trouwens dat er een andere manier is - maar dan moet je enige handigheid met computers hebben. Ga in het Windows-menu naar de Instellingen (Control Panel heet dat in de Engelse versie van Windows). Zoek de regionale instellingen. Verander de getalsnotatie. Op dit moment gebruik jij de komma als decimaalscheidingsteken - dus een half ziet er bij jou uit als 0,5 . Verander in de Instellingen die komma in een punt - dan ziet een half er bij jou uit als 0.5 en niet meer als 0,5 . Nu kun je het bestand, zonder ook maar iets te hoeven veranderen, inlezen in Excel. Je hebt dat hele Kladblok dus niet meer nodig! Vergeet niet om na afloop het decimaalscheidingsteken weer terug te zetten naar de komma.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je toch Kladblok gaat gebruiken, maar je kent Kladblok niet goed genoeg, dan kun je het ook met Word doen. Gewoon alles in Word inlezen, op de gewone manier alle punten in komma's veranderen, en dan opslaan als tekstbestand (zoek naar Opslaan Als, en kies dan voor een bestandsformaat dat *.txt heet).
Volgens mij moet je alle punten met komma's vervangen. Dat gaat in excel even makkelijk als in notepad, namelijk: Ctrl+H.
Bij zoeken naar vul je in: "."
Bij Vervangen vul je in: ","

Als je dan op Alles vervangen drukt worden alle punten in komma's verandert ;)

Succes