hoe is het mogelijk om informatie (bijv getalletjes net als bij cds) te vertalen in beeldmateriaal?

bijv de 0'jes en 1'jes die op een cd geschreven staan omzetten in beeldmateriaal van een film etc. Waar begint het? Hoe heeft de eerste mens iets omgezet in bijv het scherm van een pc

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan met de juiste programmatuur. Ga even terug naar het oudste beeldscherm met "tekst". Een scherm bestaat uit "pixels", die je kunt voorstellen als een aantal rijen lampjes. Door de juiste lampjes aan te zetten kun je een beeld op het scherm zetten. Om tekst op een scherm te zetten heb je een programma nodig die voor de (ascii)codes voor lettertekens de juiste lampjes aan zet. Welke lampjes dat zijn staat in een file op disk als een font. Dat zijn dus ook allemaal enen en nullen. Voor gekleurde plaatjes heb je per pixel niet één lampje nodig, maar drie. Een blauw lampje, een groene en een blauwe. Bovendien is elk lampje voorzien van een dimmer. Doe dimmer heeft (voorlopig) 256 standen, 0 t/m 255. Voor het beschrijven van een plaatje heb je dus voor elke pixel drie dimmerstanden nodig. Getallen dus, die je kunt aangeven met nullen en enen.

Waar begint het? Hoe heeft de eerste mens iets omgezet in bijv het scherm van een pc? (Ik zal het versimpeld uitleggen) Vroeger was het makkelijker toen had je zwart-wit schermen (of zwart-groen/zwart-oranje) vaak aangeduid als monochroom (eenkleur). Stel je voor dat deze monitor een plaatje weergeeft van 8x8 pixels. Een witte (of gekleurde) pixel geef je aan als 1 en een zwarte (of niet gekleurde) pixel aan als 0. Nu kan je al een heel simpel plaatje maken (welke visueel al een goed idee geeft van het resultaat). 00011000 00111100 01111110 11111111 11111111 01111110 00111100 00011000 Dit is grofweg zoals 1bit "kleur werkt". Met kleuren beeldschermen moet je meer gaan doen. Elke pixel bestaat dan uit subpixels. Een Rode een Groene en een Blauwe welke allemaal meer of minder hard kunnen branden. Nu moet je gaan werken met RGB-waardes. Zeg dat we per kleur 8bit aan informatie geven hoe hard deze moet branden. (dat geeft waardes van 0-255 waarbij 0 uit is en 255 de hoogste waarde). Je kan bijvoorbeeld zeggen Rood 255 Groen 0 Blauw 0. Dat is dus volledig rood. Je zal dan voor een pixel dan veel meer enen en nullen nodig hebben. Uitgeschreven: 11111111 00000000 00000000 (dat is dus nog maar de info voor 1 pixel). of hexadecimaal: FF 00 00 http://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.htm http://www.binary-code.org/binary/8bit/11111111/ Dit is grofweg 24 bits kleurencode. Misschien helpt deze video: https://youtu.be/UBX2QQHlQ_I?t=1m55s Toegevoegd na 1 uur: Bij 1bits: 1=stroom=pixel aan=wit Toegevoegd na 1 uur: Als je wil snappen dat je al een PC kan maken zonder beeldscherm en dat een beeldscherm niets meer is dan een weergave van wat je wil laten zien: https://youtu.be/X5lpOskKF9I?t=4m53s

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100