hoe is het mogelijk om informatie (bijv getalletjes net als bij cds) te vertalen in beeldmateriaal?

bijv de 0'jes en 1'jes die op een cd geschreven staan omzetten in beeldmateriaal van een film etc. Waar begint het? Hoe heeft de eerste mens iets omgezet in bijv het scherm van een pc

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Dat kan met de juiste programmatuur.
Ga even terug naar het oudste beeldscherm met "tekst".
Een scherm bestaat uit "pixels", die je kunt voorstellen als een aantal rijen lampjes. Door de juiste lampjes aan te zetten kun je een beeld op het scherm zetten.
Om tekst op een scherm te zetten heb je een programma nodig die voor de (ascii)codes voor lettertekens de juiste lampjes aan zet. Welke lampjes dat zijn staat in een file op disk als een font.
Dat zijn dus ook allemaal enen en nullen.
Voor gekleurde plaatjes heb je per pixel niet één lampje nodig, maar drie. Een blauw lampje, een groene en een blauwe.
Bovendien is elk lampje voorzien van een dimmer. Doe dimmer heeft (voorlopig) 256 standen, 0 t/m 255.
Voor het beschrijven van een plaatje heb je dus voor elke pixel drie dimmerstanden nodig. Getallen dus, die je kunt aangeven met nullen en enen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vraag me juist af hoe je die aansturing maakt, waar die begonnen is want hoe weet iets dat een bepaalde code staat voor dit of dat lampje. Omdat je zegmaar ergens moet beginnen met programmeren maar hoe kan dat als je nog geen programmeer apparatuur hebt. Stel je bent de eerste die dit probeert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@lisa
Een beeldschermmaker maakt een beeld van vier lampjes. Lampje 1 (linksboven) en lampje 2 (rechtsboven) Lampje 3 Linksonder en lampje 4 (rechtsonder).Vanaf nu spreken alle beeldschermmakers dat ze zo nummeren.
34 of bij 9:
789 Nu weet een programmeur hoe hij een plusteken moet maken, namelijk: 010
010 Omdat software vandaag de dag voor vele maten en soorten beeldscheremen moet werken wordt veel door het besturingssysteem afgehandeld middels drivers.
Waar begint het? Hoe heeft de eerste mens iets omgezet in bijv het scherm van een pc?

(Ik zal het versimpeld uitleggen)
Vroeger was het makkelijker toen had je zwart-wit schermen (of zwart-groen/zwart-oranje) vaak aangeduid als monochroom (eenkleur). Stel je voor dat deze monitor een plaatje weergeeft van 8x8 pixels. Een witte (of gekleurde) pixel geef je aan als 1 en een zwarte (of niet gekleurde) pixel aan als 0. Nu kan je al een heel simpel plaatje maken (welke visueel al een goed idee geeft van het resultaat).

Dit is grofweg zoals 1bit "kleur werkt".

Met kleuren beeldschermen moet je meer gaan doen. Elke pixel bestaat dan uit subpixels. Een Rode een Groene en een Blauwe welke allemaal meer of minder hard kunnen branden. Nu moet je gaan werken met RGB-waardes. Zeg dat we per kleur 8bit aan informatie geven hoe hard deze moet branden. (dat geeft waardes van 0-255 waarbij 0 uit is en 255 de hoogste waarde).

Je kan bijvoorbeeld zeggen Rood 255 Groen 0 Blauw 0.
Dat is dus volledig rood. Je zal dan voor een pixel dan veel meer enen en nullen nodig hebben. Uitgeschreven:
11111111 00000000 00000000 (dat is dus nog maar de info voor 1 pixel).
of hexadecimaal:
FF 00 00
http://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.htm

http://www.binary-code.org/binary/8bit/11111111/

Dit is grofweg 24 bits kleurencode.

Misschien helpt deze video:
https://youtu.be/UBX2QQHlQ_I?t=1m55s

Toegevoegd na 1 uur:
Bij 1bits:
1=stroom=pixel aan=wit

Toegevoegd na 1 uur:
Als je wil snappen dat je al een PC kan maken zonder beeldscherm en dat een beeldscherm niets meer is dan een weergave van wat je wil laten zien:
https://youtu.be/X5lpOskKF9I?t=4m53s
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap het verhaal maar ik doel op het uiterste begin. wie of wat zorgt ervoor dat een 0 of 1 vertaald wordt in iets wits of zwart, hoe kan je iets vastleggen als dat er nog niet is. De eerste mens had namelijk geen apparatuur die nullen of eentjes omzette in beeld. Hoe wil je iets (een beeld etc) aansturen als er nog geen apparaten zijn die getalletjes vertalen in beeld.
Erna55
6 jaar geleden
Je denkt dat de eerste mens al iets met computer deed ? De eerste mens, zo'n 125000 jaar geleden.
Eerste computer zo'n 60 jaar geleden......
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Afspraken en die afspraken delen en zorgen dat dat standaarden worden. (is het je al opgevallen dat zowel ik als reddie 255 zeggen, dat is geen toeval).. Ik maak een beeldscherm welke niet meer is dan een serie lampjes die aan(1) of uit(0) gaan. Als ik klaar ben met het maken van mijn lampenmatrix geef ik een handleiding mee aan iedereen die daar wat op wil programmeren. Geef je code mee die zegt
Dan blijven alle lampjes uit.

Geef je een code mee die zegt
Dan gaan alle lampjes aan. En alle mogelijkheden daar tussen in. Ik als monitormaker heb het intern zo gemaakt dat bij code
Elk lampje stroom gaat krijgen en bij code
Enkel het lampje rechtsonder. Die signalen zijn ook letterlijk kleine stroompjes. 1 is stroom 0 is geen stroom. stroom, geen stroom geen stroom
stroom, geen stroom, geen stroom
stroom, stroom, stroom 100
111 Ik heb een L geschreven. Het stroompje zorgt dat het lampje aangaat in de codering die de monitormaker heeft verzonnen.