Jailbreaking is een proces dat gebruikers toelaat applicaties van derden (niet gesigneerde code door Apple) op hun iDevices (iPad, iPhone, iPod Touch of AppleTV) te draaien door het unlocken van het (i)OS (operating system) waardoor ze toegang krijgen tot de bron (root) van het systeem.

Technische definitie van Jailbreaken
De iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV hack die gebruikers in staat stelt om toegang te krijgen tot het gehele Unix bestandssysteem. Dit veranderd de bron van de bestandsopbouw naar root, ook wel uitgedrukt als /.
Een jailbreak kan bewerkstelligd worden door een kwetsbaarheid (vulnerability) te vinden in de iOS software (een bekende manier daarvan is een stack buffer overflow). Door deze kwetsbaarheid uit te buiten (exploit) kan er software van derden geïnstalleerd worden, dat ongesigneerde Apple code kan zijn. Om dit toegankelijk te maken voor het grote publiek worden er een select aantal jailbreaktools gratis vrijgegeven.

Waarom jailbreaken?
Als het apparaat gejailbreaked is, zijn de gebruikers in staat om vele uitbreidingen en thema’s te downloaden buiten de Apple store om, wat zonder een jailbreak niet mogelijk is. Jailbreakapplicaties kunnen niet gedistribueerd worden via het AppStore kanaal van Apple zelf. Hiervoor moet men gebruik maken van onofficiële installers waar Cydia het meest bekend mee is geworden en vrijwel 100% van de markt op zich neemt (Cydia is gratis).

Het nadeel van jailbreaking is dat de garantie op het apparaat aangetast wordt.

Toegevoegd na 4 dagen:
Apple repareert geen iPhones waarop een jailbreak actief is. Als je je iPhone terug naar de Apple Store moet brengen vanwege een defect, is het daarom aan te raden om eerst de jailbreak ongedaan te maken.
Toch kan Apple zijn zaak niet sterk maken: als er bijvoorbeeld iets kapot gaat aan de hardware, kan dat - zoals eerder ook uit jurisprudentie blijkt - niet worden veroorzaakt door een jailbreak en de aangepaste software die op het Apple-apparaat draait.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Het nadeel van jailbreaking is dat de garantie op het apparaat aangetast wordt." Flauwekul natuurlijk, je krijgt nog steeds een vervangend apparaat als deze defect blijkt binnen de garantie termijn, bij mijn 5S werd destijds de batterij letterlijk opgeblazen dat het scherm eruit geduwd werd, deze 5s was direct na de aankoop jailbroken, en werd toch 100% vergoed door Apple na 10 maanden te zijn gebruikt. Met een jailbreak omzeil je Apple's hekwerk die o.a de revenue uit de Appstore moet beschermen, heeft niets uit te staan met het fysieke gestel van het toestel. Zie bovengenoemde voorbeeld.
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Als het apparaat niet meer te herstellen is via iTunes, vervalt de garantie, las ik.
Apple kan zich niet beroepen op het vervallen van de fabrieksgarantie van je telefoon, zolang er nog maar de mogelijkheid bestaat om je iPhone terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
De kans is inderdaad klein. http://www.pcmweb.nl/nieuws/jailbreaken-hoe-zit-het-met-je-garantie.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel duidelijk uitgelegd voor een leek als ik ! Bedankt!