Hoe een keuzelijst in excel laten inspelen op de vorige keuzelijst?

Ik heb een keuzelijst met merken van schoenen bv: Timberland, G-star,...
Deze merken heb ik ook in een gegevenstabel in een ander werkblad. In dit ander werkblad staat ook bij elk merk de modellen die ervan beschikbaar zijn: bv: Premium Boot.

Zo heeft elk merk een paar modellen.

Nu wil ik dat als ik in de ene keuzelijst bv "Timberland" aanklik, dat ik dan in de keuzelijst eronder enkel de modellen van "Timberland" zie, en dus niet ALLE modellen van ALLE merken, hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
bamibal
8 jaar geleden
Bedoel je dit?
https://www.youtube.com/watch?v=rLRrYPsxGa4

Het beste antwoord

Dit kan met de functie INDIRECT(). Hiermee kun je de inhoud van een cel gebruiken om naar een andere cel te verwijzen. Bijvoorbeeld in A1 staat 'B2' en in B2 staat de waarde 7. Wanneer je nu ergens in een cel de formule =INDIRECT(A1) neerzet, krijg je de waarde uit B2 te zien.

Dit alleen is niet voldoende. Om de verschillende merken en modellen via twee keuzelijstjes te kunnen selecteren zul je ook voor elke reeks modellen van een merk een gegevensbereik moeten definiëren.

In de site uit de bron leggen ze het uit met als voorbeeld provincies en steden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zorg dat je de benodigde gegevens in één werkblad bij elkaar zet. Het volgende commando haalt gegevens van een ander werkblad (Sheet3) in specifieke cel (A1) en zet ze in cel van het commando:
=Sheet3!A1

maak zo een werkblad met minimaal de volgende kolommen:

merk model

selecteer beide kolommen merk en model.
Klik nu op tabblad DATA en kies FILTER

In de bovenste cel van elke kolom verschijnt een driehoekje.
Klik ik het driehoekje bij "Merk" en kies "Timberlake"

Excel verwijdert nu alle rijen waarin het merk niet Timberlake is. Alle overgebleven rijen zijn Timberlake schoenen, in verschillende modellen.

Klik nu het driehoekje naast "Model" en kies "Premium boot". Nu blijven alleen rijen over van Timberlake schoenen model Premium boot.

Zo zou je nog meer kolommen kunnen toevoegen aan je filter, bv "Maat" zodat je kunt filteren op bv maat 36.

Het leuke is dat de filters separaat en gecombineerd werken.
Geef mij alle schoenen die voldoen aan volgende filter:
- Merk="Timberlake" én Model="Premium boots" én maat > 36
- Merk= * én model= * én maat= 36
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Ik denk niet dat de vraagsteller dit bedoelt.